
Shodu s prvopisem potvrzuje Hana Radoňská 

Číslo jednací: 41Cm 42/2021 - 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČESKÁ REPUBLIKA  

ROZSUDEK 

JMÉNEM REPUBLIKY 
 

 

 
Městský soud v Praze rozhodl předsedkyní senátu JUDr. Helenou Nebesařovou jako 
samosoudkyní v právní věci 
 
žalobce:                Security Media, s.r.o., IČO: 24820881 
                            se sídlem  Heinemannova 2695/6, Dejvice, Praha 6 
                            zast. JUDr. Martinem Machačem, advokátem 
                            se sídlem náměstí Svobody 702/9, 602 00 Brno  
proti  
žalovanému:         FORUM 24 a.s., IČO: 05227011 
                            se sídlem Na Zlatnici 144/8, Podolí, Praha 4 
                            zast.  doc. JUDr. Alešem Rozehnalem, Ph.D., advokátem 
                            se sídlem Týnská 633/12, Praha 1 
                           
 o  ochranu pověsti právnické osoby 
 

takto: 
 

I.       Žaloba s návrhem, aby žalovaný byl povinen odstranit z článku publikovaného na 
xxx  nepodložená  tvrzení, a to tak, že pasáž článku : „xxx xxxx xxxx“, bude nahrazena 
takto: „xxx xxx xxx“, se zamítá. 

II.       Žaloba s návrhem, aby žalovaný byl uznán povinným zaslat žalobci omluvu 
v následujícím znění: „Omlouváme se, že v článku publikovaném na xxx byla uvedena 
nepodložená tvrzení o tom, že Security magazín je dezinformační web a že za ním 
v minulosti stál V. B., se zamítá. 

 
III.       Žalobce je povinen zaplatit žalovanému náhradu nákladů řízení v částce 15 972 Kč 

k rukám právního zástupce žalovaného do tří dnů od právní moci tohoto rozsudku. 
 

 
Odůvodnění: 

 

 



pokračování  41Cm 42/2021 

Shodu s prvopisem potvrzuje Hana Radoňská 

2 

 
  Žalobce se podanou žalobou  dne 23.9.2021 domáhal s odkazem na ust. § 135/2 obč. zák.  proti 
žalovanému shora uvedeného rozhodnutí. V žalobě uvedl, že je vydavatelem tištěného 
dvouměsíčníku SECURITY MAGAZÍN a provozovatelem internetového severu 
www.securitymagazin.cz. Žalovaný je provozovatelem internetového serveru www.forum24.cz.  
Dne 17.3.2021 byl zveřejněn na stránkách žalovaného na výše uvedené internetové adrese článek 
pod názvem „Xxx xxx xxx“, jehož autorem je L.O. V předm. článku byla m.j. uvedena věta 
obsahující nepravdivá tvrzení difamačního charakteru: „xxx xxx xxx.“. Žalobce má za to, že 
uvedené výroky označující jím provozovaný web za dezinformační a spojení žalobce s osobou V. 
B. jsou difamující povahy a jsou zřejmým zásahem do dobrého jména žalobce, jakožto vydavatele. 
Zdůraznil, že se jedná o výroky nepravdivé. Security Magazín se profiluje jako seriózní médium 
v oblasti security a obrany, je partnerem významných akcí s mezinárodním dosahem, inzerují u něj 
renomované společnosti a bývá citován i jinými seriózními mainstreamovými médii. Žalovaný 
čtenářům informaci, že žalobce je dezinformačním webem předkládá jako fakt, aniž by informoval 
o zdroji této informace. V této souvislosti žalobce zdůraznil, že na žádném seznamu tzv. 
dezinformačních webů nefiguruje. Zmiňovaný V. B. ve struktuře žalobce jako vydavatele nijak 
nefiguruje a nikdy nefiguroval, a to ani v evidenci skutečných majitelů právnických osob 
v souvislosti se žalující společností. 
 
Žalovaný navrhl zamítnutí žaloby. Namítl, že pokud v předm. článku označil žalobce za 
dezinformační web, jedná se o kritický hodnotící soud. Hodnotící soudy jsou chráněny jako jedna 
ze složek práva na svobodu projevu, neboť každý má právo se vyjadřovat k věcem veřejným a 
vynášet o nich hodnotící soudy. Jako věc veřejnou lze považovat mj. i novinářskou aktivitu. Nadto 
Security Magazin vychází v České republice od roku 1994 a jeho označení coby dezinformačního 
média nevychází pouze z hodnocení autora předm. článku, ale i  z jiných článků zabývajících se 
činností  Security magazínu. Žalovaný v této souvislosti odkázal m.j. na část Kremlin Watch Report, 
představující strategický program Bezpečnostního centra evropské hodnoty, jehož cílem je 
odhalovat dezinformační operace Ruské federace namířené proti západním demokraciím. V roce 
2017 byl v rámci jednoho z reportérů zhodnocen i profil časopisu Security Magazín s tím, že 
přebírá značnou část článku ze serveru Parlamentní listy, na jehož dezinformační a manipulativní 
charakter je neustále upozorňováno. Žalovaný z uvedeného dovozuje, že právě nekvalita některých 
zdrojů informací a neověřování informací jsou důvodem toho, proč se Security magazín stal 
v několika případech šiřitelem neúplných informací, konspirací, spekulací, hoaxů či jiných 
problematických zpráv. Co se týče vazby V. B. na Security Magazín, žalovaný v předm. článku 
neuvádí, že jmenovaný je vlastníkem žalobce, nýbrž uvádí, že měl na Security Magazín a jeho obsah 
značný vliv. V této souvislosti žalovaný zdůraznil, že od roku 2014 byl šéfredaktorem uvedeného 
Magazínu Xxx xxx  (od roku 2009 do února 2013). V. B. byl poslancem věcí Veřejných v letech 
2010 až 2013. Ve funkci šéfredaktora  Security Magazínu nahradil R.J. v roce 2016 Ing. F.K. 
(jednatel žalobce), který je bratrem manželky V. B., K.K.. Žalovaný pak odkázal na článek „Xxx 
xxx xxx“ ze dne 8.12.2020 uvedeném na internetovém portálu seznamzprávy.cz, kde je popsáno, 
jak se snaží Security Magazín ovlivňovat vnímání společnosti o osobách blízkých a důležitých právě 
pro V.B.. Další osobou blízkou V.B., která má vliv na obsah Security Magazínu, je J.Z., jednatel 
žalobce v letech 2017-2018, bývalý manažer Věcí veřejných. Dle žalovaného není proto pochyb o 
propojení V. B. s osobami ve vedení Securite Magazínu, a tudíž tvrzení, že jmenovaný je s tímto 
médiem, byť nepřímo propojen, je oprávněné a založené na pravdivém tvrzení a jako takové i 
ústavně komfortní. Nadto žalovaný zdůraznil, že předm. článek upozorňuje na problém českého 
obranného průmyslu a v rámci něhož byl zhodnocen výrok xxx R., nikoliv webová platforma 
securitymagazin.cz. 
 
Mezi účastníky nebylo v řízení sporným, že žalobce je vydavatelem dvouměsíčníku SECURITY 
MAGAZÍN, a že je provozovatelem internetových stránek www.securitymagazin.cz. Spornou 

http://www.securitymagazin.cz/
http://www.forum24.cz/
http://www.securitymagazin.cz/


pokračování  41Cm 42/2021 

Shodu s prvopisem potvrzuje Hana Radoňská 

3 

nebyla ani skutečnost, že žalovaný je provozovatelem internetového serveru www.forum24.cz, kde  
byl dne 17.3.2021 zveřejněn  článek pod názvem “Xxx xxx xxx“, obsahují m.j. napadené výroky 
vztahující se k žalobci resp. k jím provozovaného webu. 
 
Z předmětného  článku „Výročí vstupu do NATO: Studená  válka pokračuje“ bylo zjištěno, že se 
jedná o komentář L.O. (xxx)  na dané téma v souvislosti s výročím vstupu České republiky do 
NATO. Autor článku v úvodu zdůrazňuje důležitost členství České Republiky v NATO a  dále 
upozorňuje na možné hrozby ze strany Ruska, což blíže rozvádí. V této souvislosti se dále zabývá 
problémy a analýzou  českého obranného systému. Z jedné strany kladně hodnotí české firmy na 
poli obranného průmyslu, z druhé strany pak podrobně rozvádí své kritické názory na českou 
politiku, která nedokáže pro obranný průmysl najít adekvátní způsoby podpory.  V této souvislosti 
m.j. autor uvádí:…  „V poslední době začali domácí firmy z oblasti obranného průmyslu okopávat 
už i poslanci ze sněmovního obranného výboru. Šokující mi přišel třeba výstup Xxx xxx xxx, 
v dezinformačním webu Security Magazín, za nímž v minulosti stál nechvalně známý superguru 
Věcí veřejných V. B.“. Následující pasáž komentáře se věnuje  výhradně osobě xxxR. a kritice jeho 
působení ve výboru pro obranu. V závěru článku autor shrnuje své názory, co považuje za klíčové 
k podstatě našeho členství v NATO. 
 
  Z doložených listin žalovaným soud zjistil, že na internetových stránkách Kremlin Wath Report 
byl dne 30.3.2017 zveřejněn spolkem Evropské hodnoty (autorka M.K.) „Profil  časopisu Security 
magazín“, kde autorka s odkazem na uvedené zdroje podrobně analyzuje činnost tohoto média; 
m.j. mu konkrétně vytýká přejímání článků ze zde  uvedených konspiračních a dezinformačních 
webů (mj. Parlamentní listy) či nekvalitu zdrojů informací, které někde zcela chybí. V závěru 
autorka vysloví názor, že se nejedná o čistě dezinformační server, jeho přejímání článků z některých 
konspiračních a dezinformačních webů je důvodem, proč v minulosti Security magazín publikoval 
několik polopravdivých či lživých informací.  Z článků „Pravá tvář českého islámu? „ ze dne 
25.1.2015 a článku „Ředitel nemocnice si dal čáru a sněžil už od rána“ ze dne 24.9.2014, 
zveřejněných na předm. webových stránkách žalobce vyplývá, že žalobce v obou případech čerpal 
ze zdroje Parlamentních listů. Soud dále jistil z obsahu článku „Xxx xxx xxx“ zveřejněném dne 
8.12.2020 na internetovém portále seznamzprávy.cz, že autor článku O.K. se zabývá aktuálními 
aktivitami v byznysu bývalého „šéfa Věcí veřejných“ V. B., přičemž  v úvodu konstatuje, že jako 
„V.B.,  sám sebe označoval, načež autor dále poukazuje na „skandály véčkařů“, kteří se rozpadli a 
B. se z vysoké politiky vytratil. V dalším textu článku je v souvislosti s uváděným vazbami mezi 
V.B. a I.B. odkazováno na článek zveřejněný na webu Security magazínu „Úspěšný manažer a 
zachránce ČD Cargo I.B. nyní míří do vedení Českých drah“, přičemž autor O.K. předesílá, že 
bezpečnostně orientovaný Security magazín (tištěný dvouměsíčník v online verzi) je dlouhodobě 
spojovaný právě s B., kdy v roce 2014 byl jeho šéfredaktorem bývalý předseda Věcí veřejných R.J. 
 
 Podle ust. § 135 o.z. se může právnická osoba domáhat ochrany proti tomu, kdo bez zákonného 
důvodu zasahuje do její pověsti nebo soukromí, ledaže se jedná o účely vědecké či umělecké nebo 
tiskové, rozhlasové, televizní nebo obdobné zpravodajství; ani takový zásah však nesmí být rozporu 
s oprávněnými zájmy právnické osoby. Předpokladem pro uplatnění uvedeného nároku je 
existence (dobré) pověsti právnické osoby, která se předpokládá, pokud není v řízení úspěšně 
prokázán opak. Žalovaný pověst žalobce v řízení nezpochybňoval, lze tedy uzavřít, že žalobce má 
dobrou pověst. Dle konstantní judikatury při posuzování tohoto nároku je třeba od tvrzení, která 
mají objektivní povahu a jako takové je lze ověřit, odlišovat názor (hodnotící soud). Hodnotící 
úsudek je vždy subjektivní a je způsobilý ve  smyslu shora cit. ustanovení o.z.  zasáhnout do pověsti 
právnické osoby pouze v případě, že není založen na pravdivých podkladech a není opřen o 
konkrétní skutečnosti.  Zda se jedná o zásah neoprávněný, je třeba posoudit vždy podle 
konkrétních okolností daného případu. Ustálená judikatura dále dovozuje, že v každé jednotlivé 
věci je vždy nezbytné zkoumat intenzitu tvrzeného porušení práva na ochranu dobré pověsti, a to 

http://www.forum24.cz/


pokračování  41Cm 42/2021 

Shodu s prvopisem potvrzuje Hana Radoňská 

4 

v kontextu se svobodou projevu a se zřetelem na požadavek proporcionality uplatňování těchto 
práv a jejich ochrany. Jinými slovy soud musí v každém jednotlivém případě posoudit, zda právo 
žalovaného na svobodu projevu a tisku převládlo nad právem žalobce na ochranu pověsti, přičemž 
zároveň posuzuje, zda intenzita negativního hodnocení žalobce byla takového rázu, že naplnila 
skutkovou podstatu neoprávněného zásahu do pověsti žalobce. 
 
Nemůže být sporu o tom, že označení „dezinformační web“ v internetovém prostředí je způsobilé 
provozovatele těchto webových stránek poškodit na pověsti. Předně je však třeba v návaznosti na 
výše uvedené judikované závěry konstatovat, že definici dezinformačního webu chybí právní 
rámec, aby bylo možné přesně stanovit, zda ten který web naplňuje znaky webu dezinformačního. 
Společnou charakteristikou těchto webů bývá především šíření dezinformací,  konspiračních teorií, 
falešných zpráv (fake news) nebo poplašné zprávy (hoaxy), přičemž často chybí dohledatelný zdroj. 
S ohledem na absenci právní úpravy je třeba dále konstatovat, že v České republice nebyl zatím 
zveřejněn příslušnou státní institucí oficiální seznam dezinformačních webů, z něhož by bylo 
možné závazně vycházet. Je obecně známou skutečností, že se touto společensky závažnou 
problematikou zabývá řada nevládních organizací, novinářů a spolků, kteří na základě vlastních 
šetření a analýz vytváří a zveřejňují seznamy tzv. dezinformačních webů, což ostatně doložil i 
žalobce v řízení. Mezi účastníky pak nebylo sporným, že žalobce v žádném seznamu 
dezinformačních webů, publikovaném těmito soukromými subjekty, nefiguruje. Soud má za to, že 
za dané situace lze s ohledem na specifiku projednávané věci souhlasit se žalovaným, že označení 
„dezinformační web“ lze v rámci daných kritérií považovat za hodnotící soud, nikoliv za skutkové 
tvrzení, jak argumentoval žalobce. Za skutkové tvrzení by dle názoru soudu bylo možné považovat, 
pokud by autor napadeného článku uvedl, že Securite Magazín figuruje v konkrétním seznamu 
dezinformačních webů, což by bylo ověřitelné. V intencích výše uvedené konstantní judikatury 
však bylo třeba zároveň posoudit, zda žalovaný (autor článku) ve svém hodnocení vycházel 
z reálného skutkového základu, a zda v rámci posouzení kontextu celého článku a s přihlédnutím 
ke všem okolnostem intenzita tvrzeného zásahu naplnila skutkovou podstatu neoprávněného 
zásahu do pověsti žalobce.  
 
   Žalovaný argumentoval tím, že své hodnocení (označení) webu žalobce za dezinformační 
především opřel o svá zjištění, že Security Magazín se na svých stránkách několikrát odkazoval na 
zdroj Parlamentních listů, na jejichž dezinformační obsah je neustále veřejně upozorňováno, 
zhodnotil proto web provozovaný žalobcem jako dezinformační. Žalobce v řízení obecně známou 
skutečnost, že Parlamentní listy jsou veřejně označovány za dezinformační web nezpochybňoval, 
tato skutečnost ostatně vyplývá i ze seznamů dezinformačních webů, provedených v řízení 
k důkazu ( včetně seznamu zveřejněného na Wikipedii). Z provedeného dokazování pak vyplynulo, 
že předm. webové stránky žalobce skutečně min. v několika případech přejímaly články zveřejněné 
na serveru Parlamentní listy. Soud má za to, že pokud žalovaný  zhodnotil web žalobce jako 
dezinformační, a to na základě svých zjištění, že Security Magazín čerpá některé články 
z dezinformačních webů, jedná se o přípustný hodnotící úsudek, který je ústavně zaručeným 
právem na svobodu názorů a projevů. V této souvislosti je třeba rovněž vzít do úvahy, že míra 
intenzity resp. důsledků mající vliv na snížení vážnosti žalobce jako právnické osoby není s ohledem 
na způsob a celý kontext zveřejněného článku vysoká. Pokud by někdo zaznamenal krátkou zmínku 
o webu žalobce resp. jeho pouhé označení za dezinformační  (autorem článku je místopředseda 
politické strany a žalovaný není společností výslovně se zabývající  seznamem dezinformačních 
webů), přiměřeně informovaný uživatel internetu by si jistě ověřil, zda se jedná pouze o osobní 
názor autora či zda žalobce figuruje v některém ze seznamů. V této souvislosti je rovněž třeba 
poukázat na skutečnost, že ze strany žalovaného se nejednalo o opakované označování webu 
žalobce jako dezinformačního, ale pouze v jediném posuzovaném případě, kdy sporné označení 
nebylo dále autorem článku ve vztahu k žalobci rozvíjeno či analyzováno, nýbrž hlavním tématem 
této části článku byla kritika poslance ANO. 



pokračování  41Cm 42/2021 

Shodu s prvopisem potvrzuje Hana Radoňská 

5 

 
 Soud má dále za to, že žalobcem napadený výrok „ za webem Security Magazín stál v minulosti 
nechvalně známý superguru Věcí veřejných V. B.“ svojí intenzitou nenaplňuje skutkovou podstatu 
neoprávněného zásahu do pověsti žalobce. Článek je třeba posuzovat v celém jeho kontextu, 
přičemž jeho nosným tématem, jak bylo zjištěno shora, není web žalobce ani pan V. B.. Žalobce 
v řízení nesporoval, že v minulosti byl šéfredaktorem Security Magazínu pan Xxx xxx , přičemž V. 
B. byl v té době poslancem a výraznou postavou Věcí veřejných. Žalobce rovněž v řízení ničím 
nevyvrátil argumentaci žalovaného k dalším osobám (Ing. F.K. či J.Z.) spojených se žalobcem a 
zároveň s již zaniklou stranou Věci veřejné. Pokud tedy autor předm. článku spojoval do minulosti 
osobu V. B. s webem Security Magazín, nejedná se o informaci, která by nevycházela z pravdivých 
podkladů. Hodnocení samotného pana V. B. jako „nechvalně známého superguru“ se netýká 
žalobce, ale přímo jmenovaného, který není účastníkem tohoto řízení. Nadto, jak vyplývá z výše 
uvedeného článku, zveřejněného na seznamzprávy.cz, označení „superguru“ si nevymyslel autor 
napadeného článku, nýbrž se tak sám V. B. označoval. Význam pro posouzení míry intenzity  toho 
výroku má rovněž i shora prokázaná skutečnost, že před zveřejněním článku žalovaného byl na 
jiném internetovém serveru V. B. rovněž veřejně spojován se žalobcem resp. webem Security 
Magazín, nadto na rozdíl od článku žalovaného zde nebyl užitý minulý čas. Míru intenzitu zásahu 
do pověsti žalobce rovněž snižuje i nesporná skutečnost, že V. B. se v politice nepohybuje již řadu 
let, u části veřejnosti  proto v současné době jeho osoba již nemusí být vůbec známa.  
 
  Soud na základě shora uvedeného tedy uzavírá, že žalobcem napadené výroky v předm. článku 
žalovaného týkající se webu Security Magazín nenaplňují svým obsahem a intenzitou skutkovou 
podstatu neoprávněného zásahu do pověsti žalobce.  Soud považuje v této souvislosti za podstatné 
uvést, že žalobce je provozovatelem média a pokud nesouhlasil s napadenými výroky žalovaného, 
nic mu nebránilo, aby svoji argumentaci zveřejnil na svých webových stránkách, což by jistě splnilo 
svůj účel a pro žalobce to mohlo mít ve vztahu zejména ke čtenářům jeho serveru požadovaný 
účinek. Soud proto ze všech uvedených důvodů žalobu jako neopodstatněnou v celém rozsahu 
zamítnul. Pro úplnost je třeba poznamenat, že s odkazem  na aktuální judikaturu - rozsudek NS 
ČR sp. zn. 327/2021 ze dne 30.11.2021 (kdy nemá právnická osoba právo na odčinění nemajetkové 
dle ust. § 135/2 o.z., včetně kompenzace formou omluvy) a zároveň s ohledem na žalobcem 
navrhovaný petit I., kdy požadované odstranění části textu nijak výrazně nezasahuje do kontextu 
napadeného článku jako celku, se soud nejprve pokusil o smírné vyřešení sporu. Dle shodného 
sdělení účastníků žalovaný v rámci dobré vůle (byť se žalobou nesouhlasil) nabídl žalobci uzavření 
smíru s tím, že z předm. článku odstraní  požadované pasáže, což žalobce výslovně odmítl, přestože 
byl soudem předtím poučen o tom, že bez ohledu na výsledek sporu mu nebude přiznána 
požadovaná omluva.  
 
  Výrok o náhradě nákladů řízení je odůvodněn ust. § 142/1 o.s.ř. Žalovanému byla dle vyhl.č. 
177/1996 Sb. přiznána za účelně vynaložené náklady právního zastoupení náhrada za 4 úkony 
právní služby (převzetí a příprava zastoupení, vyjádření k žalobě vč. jejího doplnění a účast na 
jednáních dne 23.3.2022 a dne 20.4.2022) po 3 000 Kč ( odměna 2x 1 500 Kč); dále   4x rež. paušál 
po 300 Kč; s připočtením 21 % DPH v částce 2 772 Kč celkem k náhradě 15 972 Kč. 
 

 
Poučení: 

 
 
Proti tomuto rozhodnutí je možno podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení 
prostřednictvím podepsaného soudu k Vrchnímu soudu v Praze. 
 
V Praze dne 20. dubna 2022 



pokračování  41Cm 42/2021 

Shodu s prvopisem potvrzuje Hana Radoňská 

6 

 
 
JUDr. Helena Nebesařová v.r. 
předsedkyně senátu 
 
 
 

 
 
 
 


