
1 66C 173/2013 pokračování 
 

 

 
 

 
 
 

ČESKÁ REPUBLIKA 
 

ROZSUDEK 

JMÉNEM REPUBLIKY 

Městský soud v Praze rozhodl soudkyní JUDr. Veronikou Křesťanovou, Dr., ve věci 

žalobce: T. O., nar. xxx, bytem v xxx, zast. Mgr. Janem Matesem, LL.M., advokátem se 

sídlem v Praze 6, Kladenská 413/37, proti žalovanému: CZECH  NEWS  CENTER a.s., 

IČO 023 46 826, se sídlem v Praze 7, Komunardů 1584/42, zast. JUDr. Helenou 

Chaloupkovou, advokátkou se sídlem v Praze 2, Na Kozačce 1289/7, o ochranu osobnosti, 

 
 

t a k t o: 

 
 

I. Žalovaný je p o v i n e n uveřejnit na internetových stránkách www.reflex.cz 

omluvu žalobci tohoto znění: Omlouváme se panu T. O., že na www.reflex.cz 

byl označován v článku s názvem „xxx xxx xxx“. CZECH NEWS CENTER a. s., 

a to do tří dnů od právní moci tohoto rozsudku. 

 

II. Žalovaný je p o v i n e n zdržet se ve všech jeho tištěných médiích i na on-line 

serverech komolení jména žalobce označováním žalobce jako „Xxx“, ledaže 

takové označení bude projevem oprávněné kritiky. 

 

III. Žaloba se z a m í t á v rozsahu žalobního návrhu, aby  žalovanému  byla 

uložení povinnost omluvit se žalobci na stránkách týdeníku Reflex omluvou 

tohoto znění: Omlouváme se panu T. O., že na stránkách týdeníku Reflex a na 

www.reflex.cz xxxx 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx – 

obě tyto informace nebyly pravdivé. 

CZECH NEWS CENTER a. s. 

 

IV. Žaloba se z a m í t á v rozsahu žalobního návrhu, aby žalovaný v omluvě 

žalobci, kterou je povinen uveřejnit na www.reflex.cz, byl povinen 

a) se omluvit za označování žalobce jako „Xxx“ na www.reflex.cz nad rámec 

takového označování v článku a komentáři specifikovaných v odstavci I. 

výroku tohoto rozsudku; 

b) uveřejnit v omluvě před slovy „na www.reflex.cz“ text „na stránkách 

týdeníku Reflex a“ a za slovy „jako „Xxx“ text „, xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx 

xxx – obě tyto informace nebyly pravdivé“. 

 

http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/


2 66C 173/2013 pokračování 
 

V. Žaloba se z a m í t á v rozsahu žalobního návrhu, aby žalovanému  byla 

uložena povinnost zaplatit žalobci částku ve výši 300.000 Kč. 

 

VI. Žaloba se z a m í t á v rozsahu žalobního návrhu, aby žalovanému  byla 

uložena povinnost zdržet se ve všech jeho tištěných médiích i na on-line 

serverech publikování a uveřejňování fotografie žalobce upravené tak, že 

žalobci je přidáno klaunské líčení a klaunský nos. 

 

VII. Žaloba se z a m í t á v rozsahu žalobního návrhu, aby žalovanému  byla 

uložena povinnost zdržet se ve všech jeho tištěných médiích i na on-line 

serverech komolení jména žalobce jeho označováním jako „Xxx“, pokud 

takové označení bude projevem oprávněné kritiky. 

 

VIII. Žádný z účastníků n e m á právo na náhradu nákladů řízení. 

 
 

O d ů v o d n ě n í: 

 

Žalobce se žalobou ze dne 20. 11. 2013 domáhá ochrany osobnosti proti zásahům, 

kterých se měl dopustit původní žalovaný, jehož je žalovaný universálním právním nástupcem 

(o pokračování se stávajícím žalovaným jako právním nástupcem bylo rozhodnuto usnesením 

ze dne 6. 10. 2014, č.j. 66C 172/2013-132). 

Původní žalovaný, akciová společnost s IČO 407 66 713, měl v době podání žaloby 

obchodní firmu Ringier Axel Springer CZ a.s., následně došlo ke změně obchodní firmy na 

CZECH NEWS CENTER a.s.. Ke dni 18. 8. 2014 pak původní žalovaný zanikl výmazem z 

obchodního rejstříku z důvodu sloučení se stávajícím žalovaným, tehdy pod obchodní firmou 

CZECH NEWS CENTER HOLDING a.s., nyní CZECH NEWS CENTER a.s. Pokud se dále 

používá zkratka „žalovaný“, pak ve vztahu k období do 18. 8. 2014 se tím míní původní 

žalovaný, tedy společnost s IČO 407 66 713, které je stávající žalovaný universálním právním 

nástupcem. 

 

Žalobce se žalobou domáhal ochrany osobnosti proti žalovanému jako vydavateli 

týdeníku Reflex, deníku Blesk a jako provozovateli internetových stránek www.reflex.cz a 

www.blesk.cz, neboť tam žalovaný uveřejnil od listopadu 2012 do podání žaloby 13 článků, 

které žalobce podle žaloby dehonestují. Žalovaný tak činil soustavně v době, kdy se žalobce 

ucházel o některou z veřejných funkcí. V období od listopadu 2012 do srpna 2013 uveřejnil 

žalovaný celkem 5 článků, a to v časopise Reflex (Xxx xxx ze dne xxx  v Reflexu č. xxx ) a 

na webu www.reflex.cz (dne 7. 

11. 2012 - Xxx O. z obálky nového Reflexu se stal facebookovým hitem, 2xxx  - Xxx  Xxx 

vs. Xxx, xxx  – T. O. sepsal novoroční projev. Přezdívku Xxx xxx  a xxx – Xxx: Xxx xxx xxx 

xxx xxx). Žalobce je v nich nazýván "Xxx" a na fotografiích je nalíčen a vyobrazen jako 

klaun. Došlo tak podle žalobce k zásahu do jeho práva na ochranu jména, občanské cti a 

lidské důstojnosti, což mělo negativní dopad na volební preference žalobce. Dne 4. 10. 2013 

se žalobce dozvěděl o dalším chystaném článku o jeho osobě a dopisem upozornil žalovaného 

a jeho redaktory, aby se zdrželi komolení jeho jména a další dehonestace. Žalovaný dne xxx  

publikoval na webu www.reflex.cz článek s názvem "Xxx xxx", článku dominuje fotografie 

žalobce jako klauna. Obdobný článek s totožnou fotografií byl dne xxx  publikován na webu 

www.blesk.cz s názvem „O. hrozí novinářům: Xxx xxx“  a dne xxx  byl zveřejněn článek      v 

deníku Blesku, u něhož je fotografie žalobce jako klauna s nápisem "Xxx" (přetisk obálky 

Reflexu č. xxx ). Žalobce podal dne xxx  návrh na nařízení předběžného opatření, aby se 

žalovaný zdržel komolení jména žalobce na "Xxx" a publikování fotografie žalobce s 

klaunským líčením a nosem, Městský soud v Praze jako soud I. stupně  jej zamítl usnesením 

ze dne xxx , č.j. 1Nc 13/2013-15. Mediální útok na žalovaného poté pokračoval, dne xxx  

žalovaný publikoval na titulní stránce časopisu Reflex č. xxx  dehonestující zobrazení žalobce 

a v časopise dva články o něm (Xxx xxx a Xxx xxx xxx.), a to včetně fotografie žalobce jako 

http://www.reflex.cz/
http://www.blesk.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.blesk.cz/
http://www.blesk.cz/


3 66C 173/2013 pokračování 
 

klauna s nápisem "Xxx". Žalovaný uvedl, že žalobci zkrachovala firma zabývající se xxx xxx, 

což je nepravdivá informace. Na webu www.reflex.cz pak vyšly dne 13. 10. 2013 (O. a jeho 

povedená parta) a 22. 10. 2013 (O. xxx xxx) články o žalobci, přičemž k pozdějšímu z nich 

byla připojena fotografie přítelkyně žalobce stažená bez žalobcova souhlasu z jeho 

facebookového profilu. Po skončení voleb do Poslanecké sněmovny se dne xxx  večer 

uskutečnila v ČT povolební debata, které se zúčastnil i žalobce a o které žalovaný informoval 

v online komentáři redaktorů Reflexu s názvem "Xxx", přičemž žalobce dvakrát označil jako 

Xxx . V následné komunikaci s tehdejší právní zástupkyní žalobce žalovaný uvedl, že cílem je 

znesnadnit žalobci cestu ve veřejném životě a k výkonu veřejné funkce. Nejedná se tedy dle 

žalobce o exces žalovaného, ale o promyšlené a cílené útoky na žalobce, o štvavou kampaň 

překračující meze přípustné kritiky. Publikované články žalobce zesměšňují, vyplývá z nich, 

že žalovaný žalobce považuje za pitomce, hlupáka, šaška, vybočily tak z ústavně chráněných 

hranic svobody projevu. Není kritizováno jednání žalobce, ale je zesměšňována jeho osoba 

jako taková. Žalovaný zasáhl do práva žalobce na ochranu jména, do jeho občanské cti a 

lidské důstojnosti, do práva na ochranu projevů osobní povahy, do jeho soukromého a 

rodinného života. Upravené fotografie žalobce, které nelze považovat za přípustnou 

karikaturu, navíc podle žalobce podprahově vzbuzují xenofobní náladu veřejnosti vůči 

žalobci, bíle nalíčený obličej s červeným klaunským nosem je totiž zjevnou narážkou na 

částečně japonský původ žalobce, červené nalíčení úst ve tvaru třešničky vypadá jako tradiční 

líčení japonských gejš. Žalobce je tak vyobrazen jako klaun, hlupák, pitomec a též jako 

"prodejná děva". Takové zesměšnění žalobce je excesivním hodnotícím soudem zasahujícím 

do jeho soukromé sféry, je rovněž v rozporu s dobrými mravy. Žalobce podáním došlým  

soudu dne 28. 1. 2014 rozšířil žalobu v tom směru, že ve vztahu k článku "Xxx xxx" 

obsaženém v časopise Reflex č. xxx  požaduje v souvislosti s uveřejněním nepravdivé 

informace o tom, že žalobce byl xxx , jakož i nepravdivé informace o tom, že žalobci 

zkrachovala společnost organizující xxx , omluvu. Tvrdí, že poradcem J.P. nikdy nebyl, a 

cestovní kancelář se dostala do finančních potíží až v době, kdy žalobce již nebyl jejím 

společníkem. Žalobní návrh pak k výzvě soudu ještě formulačně upřesnil, a to zejména v 

návaznosti na právní nástupnictví na žalované straně, při jednání dne 10. 7. 2015. V průběhu 

řízení pak žalobce upozornil na to, že původně (v době podání žaloby) u klaunské fotografie u 

článků na www.reflex.cz a na www.blesk.cz nebyl popisek „Xxx“, nově se tam - přestože je 

žalovaný vázán předběžným opatřením – systematicky objevuje. Po změně (rozšíření) žaloby, 

kterou soud připustil při jednání dne 8. 12. 2014 (č.l. 148), a po upřesnění ze dne 10. 

7. 2015 se tak žalobce na žalovaném v řízení domáhal jednak morálního zadostiučinění za 

nemajetkovou újmu formou veřejné omluvy, kdy konkrétně požadoval, aby žalovaný v 

časopisu Reflex a na webu www.reflex.cz uveřejnil omluvu ve znění „Omlouváme se panu T. 

O., že na stránkách týdeníku Reflex a na www.reflex.cz byl označován jako „Xxx“, dále že 

opakovaně byla uveřejněna jeho fotografie upravená tak, že je na ní panu O. přimalováno 

klaunské líčení, že z jeho facebookového profilu byla stažena a uveřejněna soukromá 

fotografie s přidaným komentářem, který se nezakládá na pravdivých údajích. Dále se panu T. 

O. omlouváme za to, že v článku s názvem Xxx xxx uveřejněném ve vydání časopisu Reflex 

ze dne xxx  bylo uvedeno, že byl poradcem pana J.P. a že mu zkrachovala cestovka pro xxx – 

obě tyto informace nebyly pravdivé. CZECH NEWS CENTER a. s.“, Dále požadoval 

zadostiučinění za nemajetkovou újmu v  penězích, a to konkrétně částkou ve výši 300.000 

Kč. Při jednání dne 31. 3. 2015 (č.l. 180) k tomuto žalobnímu návrhu konkretizoval, že 

předmětnou částku požaduje za nadužívanost, soustavnost, kampaňovitost užívání výrazu 

„Xxx“ a klaunského vyobrazení. Vedle zadostiučinění pak žalobce požadoval, aby bylo 

žalovanému uloženo zdržet se publikování a uveřejňování fotografie žalobce upravené tak, že 

tomuto je přidáno klaunské líčení a klaunský nos, a to ve všech svých tištěných médiích i na 

on-line serverech, a aby byl žalovaný povinen zdržet se komolení jména žalobce jeho 

označováním jako "Xxx" ve všech svých tištěných médiích i na on-line serverech. 

 

Žalovaný navrhoval zamítnutí žaloby. Karikatura žalobce jako klauna je hodnotícím 

soudem, který je chráněn svobodou projevu na ústavní i mezinárodní úrovni, neboť žalobce 

jako politik je jednoznačně osobou veřejného zájmu, u níž jsou širší hranice přijatelné kritiky. 

http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.bles.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/


4 66C 173/2013 pokračování 
 

Co se týče označování žalobce jménem „Xxx“, žalovaný tvrdil, že bylo již před uveřejněním 

článku v časopisu Reflex (č. xxx ) používáno na sociální síti Facebook a jedná se o vyjádření 

hodnotícího úsudku o žalobcově veřejném vystupování. Žalobce se prezentuje tak, že je 

namístě se ptát, jak kvalifikovaným odborníkem je. Sklidil kritiku veřejnosti a médií v 

souvislosti s obhajobou L. B., se spojením s V. B., s otázkou romského státu, obhajoval ve 

svém blogu myšlenku komunismu. Vzbuzuje kontroverze v Poslanecké sněmovně i 

vystupováním v zábavných pořadech. Žalovaný tak nezasáhl do osobnostních práv žalobce, 

pokud zveřejnil politickou karikaturu a svá hodnotící stanoviska a úvahy o žalobci jako osobě 

veřejně činné. Použitá forma kritiky je podložena chováním žalobce, je     v souladu se 

svobodou projevu, kdy tato připouští i kritiku ostrou. Odráží často populistická, povrchní, 

směšná, ale také xenofobní a rasistická veřejná vyjádření žalobce, přístup žalovaného je v 

souladu a v mezích oprávněné kritiky. Pokud žalobce napadá neobjektivitu a nekorektnost,  

poukazoval  žalovaný   na   skutečnost,   že   sám   žalobce   dokonce   vyzývá k nekorektnímu 

vyjadřování veřejnost. Zdůraznil omezenou ochranu osobnosti žalobce jako osoby veřejného 

zájmu, a to s odkazem i na nedávný nález Ústavního soudu ve věci sp. zn. II. ÚS 251/14, kde 

je výstižně popsána omezená ochrana osobnosti osob veřejného zájmu   

činných ve veřejném politickém životě. Co se týče fotografie žalobcovy přítelkyně, tato se 

nacházela na oficiálním, veřejně dostupném facebookovém profilu žalobce, který jej využívá 

jako komunikační kanál směrem ke svým politickým příznivcům. Nebylo tak zasaženo do 

žalobcova soukromí nebo rodinného života, když byla užita veřejně dostupná, samotným 

žalobcem pro veřejnou prezentaci určená fotografie. Pokud jde o zmínku o zkrachování 

cestovní kanceláře, žalovaný se bránil, že tato není nepravdivá, poukázal na to, že sám 

žalobce ve svém podání ze dne 28. 1. 2014 toto v zásadě potvrzuje, skutečnost, že v uvedenou 

dobu se žalobce již nepodílel na této společnosti, není rozhodná, žalovaný nic o účasti žalobce 

na předmětné společnosti v tomto směru v článku ani netvrdil. K informaci o tom, že žalobce 

byl poradcem J.P., na svou obranu uvedl, že se na veřejnosti objevila před uveřejněním 

článku, že sám žalobce o ní hovoří v knize xxx.. Nové objevení se popisku 

„Xxx“ vysvětlil žalovaný jako důsledek systémového opatření spojeného s uspořádáním 

fotografií, jako okolnost nijak nesouvisející konkrétně s osobou žalobce. Po upozornění na 

předmětný nový výskyt popisek nahradil jménem a příjmením žalobce. 

První jednání se konalo dne 8. 12. 2014 (protokol č.l. 147-148), kdy soud vedl 

účastníky  ke   smíru,   aniž   by  bylo   zahájeno   jednání   ve  věci   samé.  Účastníci   pak    

v následujících měsících poměrně intenzivně jednali o vyřešení sporu smírem či mimosoudní 

dohodou. Přestože určitá řešení se rýsovala, k dohodě nakonec nedošli. 

Ve věci samé se pak konala jednání dne 31. 3. 2015 (č.l. 180-182), dne 5. 5. 2015 (č.l. 

207-210), dne 9. 6. 2015 (č.l. 231-237) a dne 10. 7. 2015 (č.l. 252-255). 

Soud provedl rozsáhlé množství důkazů, konkrétně: výpis z OR pro původního 

žalovaného (právního předchůdce žalovaného) – č.l. 18-21 ; úplný výpis z OR pro původního 

žalovaného ze dne 6. 10. 2014 (č.l. 118-129); výpis z OR pro žalovaného ze dne 6. 10. 2014 

(č.l. 130-131); ze spisu 1Nc 13/2013 – návrh, usnesení MS v Praze ze dne xxx , č.j. 1Nc 

13/2013-15, odvolání žalobce a VS v Praze ze dne 9. 4. 2014, č.j. 1Co 25/2014-72 (č.l. 87-94) 

+ příloha č. 12, 13 – přílohová obálka k č.l. 22; usnesení OS pro Prahu 7 ze dne 27. 3. 

2013, č.j. 52Nc 101/2014-13 (č.l. 95-96) a informace OS pro Prahu 7 ze dne 24. 10. 2014 (č.l. 

137); článek xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx 

xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx 

xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx  

svědecké výpovědi M. S., P. P., P. Š. a J. N.. 

 

 

 

 

Soud provedl všechny účastníky navržené listinné důkazy, neprovedl pro nadbytečnost 



5 66C 173/2013 pokračování 
 

výslech redaktorů časopisu Reflex P. H., D. K., L. L., M. C., V. B., M. T., P. K. a M. L. a 

redaktorky V. R., přičemž ani účastníci na provedení netrvali. Tyto neprovedené důkazní 

návrhy soud před skončením dokazování zamítl (č.l. 253). 

Soud v souladu s ustanovením § 132 o. s. ř. důkazy hodnotil podle své úvahy, a to 

každý důkaz jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti; přitom pečlivě 

přihlíží ke všemu, co vyšlo za řízení najevo, včetně toho, co uvedli účastníci. Pokud se soud 

některými důkazy nezabývá, nebo zabývá jen okrajově, dospěl k závěru, že předmětné důkazy 

nebyly pro spor významné, příp. více významné.   

Soud učinil dále uvedená skutková zjištění na základě označených důkazů. 

Žalobce je podnikatelem v oblasti cestovního ruchu, členem prezidia Asociace 

českých cestovních kanceláří a agentur. V říjnu 2012 byl zvolen do Senátu Parlamentu ČR, 

následně se ucházel o kandidaturu na prezidenta ČR, ve volbách do Poslanecké sněmovny 

Parlamentu ČR v roce 2013 byl  zvolen poslancem jako lídr hnutí Xxx xxx,    v roce 2015 se 

stal předsedou nově založeného hnutí Xxx xxx xxx (mezi účastníky nesporné). 

Žalovaný je mediální společností, vydává 26 tištěných titulů, mimo jiné Reflex a 

Blesk, a provozuje 11 webových portálů, mimo jiné www.reflex.cz a www.blesk.cz. Původní 

žalovaný, akciová společnost s identifikačním číslem 407 66 713, měl v době podání žaloby 

obchodní firmu Ringier Axel Springer CZ a.s., následně došlo ke změně obchodní firmy na 

CZECH NEWS CENTER a.s. Ke dni 18. 8. 2014 pak původní žalovaný zanikl výmazem z 

obchodního rejstříku z důvodu sloučení se stávajícím žalovaným, tehdy pod obchodní firmou 

CZECH  NEWS   CENTER   HOLDING  a.s.,  nyní   CZECH  NEWS   CENTER   a.s.  (mezi 

účastníky nesporné, výpis z OR pro právního předchůdce žalovaného, úplný výpis z OR pro 

původního žalovaného ze dne 6. 10. 2014, výpis z OR pro žalovaného ze dne 6. 10. 2014). 

Žalobce podal dne xxx  u Městského soudu v Praze návrh na vydání předběžného 

opatření proti žalovanému, ve kterém se domáhal, aby bylo žalovanému uloženo zdržet se ve 

všech svých tištěných i on-line médiích publikování a uveřejňování fotografie žalobce s 

klaunským nosem a líčením a dále zdržet se jeho označování zkomoleninou jména "Xxx". 

Městský soud v Praze návrh na vydání předběžného opatření zamítl usnesením ze dne xxx , 

č.j. 1Nc 13/2013-15. K odvolání žalobce změnil Vrchní soud v Praze usnesením ze dne 9. 4. 

2014, č.j. 1 Co 25/2014-72, rozhodnutí soudu I. stupně tak, že žalobci částečně vyhověl, a to v 

rozsahu, ve kterém se domáhal, aby byl žalovaný povinen zdržet se komolení jména žalobce a 

jeho označování "Xxx" ve všech svých médiích, stran požadavku na zákaz karikování žalobce 

jako klauna neshledal návrh důvodný, když v obecné rovině je karikatura legitimním 

způsobem kritiky (mezi účastníky nesporné, spis Městského soudu v Praze sp. zn. 1Nc 

13/2013 – návrh, usnesení MS v Praze ze dne xxx , odvolání žalobce, usnesení VS v Praze ze 

dne 9. 4. 2014). 

Obvodní soud pro Prahu 7 nařídil usnesením ze dne 27. 3. 2014, č.j. 52 Nc 101/2014- 

13, předběžné opatření, kterým žalovanému uložil zdržet se komolení jména žalobce a jeho 

označování jako "Xxx" a všech odvozenin z tohoto slova vycházejících ve všech médiích 

žalovaného. Zároveň zamítl návrh žalobce, aby byla žalovanému uložena povinnost zdržet se 

uveřejňování fotografie žalobce upravené tak, že je mu přidáno klaunské líčení a nos, a uložil 

žalobci, aby ve lhůtě jednoho měsíce podal u OS pro Prahu 7 žalobu ve věci samé. Ke dni 24. 

10. 2014 u OS pro Prahu 7 jiné řízení mezi žalobcem a žalovaným neprobíhalo (mezi 

účastníky nesporné, usnesení OS pro Prahu 7 ze dne 27. 3. 2014, č.j. 52Nc 101/2014-13, 

informace OS pro Prahu 7 ze dne 24. 10. 2014). 

Žalovaný uveřejnil dne 7. 11. 2012 na webu www.reflex.cz článek  s názvem "Xxx 

O. z obálky nového Reflexu se stal facebookovým hitem", ve kterém vybral reakce čtenářů, 

kladné i záporné, na obálku časopisu Reflex číslo xxx  s portétem žalobce s klaunským 

nosem, přičemž k článku byla připojena fotografie žalobce zobrazeného jako klauna. Článek  

 

 

 

 

http://www.reflex.cz/
http://www.blesk.cz/
http://www.reflex.cz/


6 66C 173/2013 pokračování 
 

je na webu žalovaného doposud přístupný. Přibližně v období konec srpna 2014 až začátek 

května 2015 byl neúmyslně v důsledku systémové změny v redakčním systému pod obrázkem 

popisek "Xxx" (článek ze dne 7. 11. 2012 "Xxx O. z obálky nového Reflexu se stal 

facebookovým hitem" z www.reflex.cz, mezi účastníky nesporné, výpověď P. S., výtisk článku 

ve stavu ke dni 31. 3. 2015). Jde o první případ užití výrazu "Xxx", pokud žalovaný na svou  

obranu  tvrdil,  že  již  dříve  tento  výraz  jako  přezdívka  pro  žalobce  byla  používána 

v diskusích na sociálních sítích, nebyl schopný to prokázat. Naopak svědek J. N., blízký 

spolupracovník žalobce, uvedl, že před použitím výrazu žalovaným, nebylo toto označení 

používáno. 

Na titulní straně týdeníku Reflex číslo xxx , který vyšel dne xxx , byla publikována 

celostránková fotografie žalobce, přičemž byla upravena tak, že byl přidán červený klaunský 

nos, výrazné bílé líčení v obličeji a uprostřed rtů červené srdce. Vedle fotografie je velkými 

písmeny napsáno "Xxx" a ve spodní části je text "A teď vám povím nejlepší vtip: budu 

prezidentem." (titulní strana Reflexu č. xxx ). 

Na webu www.reflex.cz zveřejnil žalovaný dne 2xxx  článek s názvem "Xxx  Xxx vs. 

Xxx". V něm se s humornou nadsázkou věnuje srovnání D. L., kterého označuje – využívajíc 

jako příjmení jako - Xxx, a žalobce, kterého opakovaně označuje "Xxx", k článku je opět 

připojena upravená fotografie žalobce jako klauna (článek ze dne 2xxx  "Xxx  Xxx vs. Xxx" z 

www.reflex.cz). 

Dne xxx  zveřejnil žalovaný na webu www.reflex.cz článek s názvem "T. O. sepsal 

novoroční projev. Přezdívku Xxx si zaslouží více než dřív". Článek se věnuje blogu žalobce, 

který jej pojal jako novoroční prezidentský projev, a to v situaci, kdy byl vyřazen z 

prezidentské volby a proti tomuto rozhodnutí podal ústavní stížnost. Kromě titulku je v článku 

užito slovo "Xxx" jednou ["Xxx xxx xxx. (...)], čtyřikrát je v něm žalobce označen jako T.; k 

článku je opět připojena i upravená fotografie žalobce jako klauna (článek ze dne xxx  "T. O. 

sepsal novoroční projev. Přezdívku Xxx si zaslouží více než dřív" z www.reflex.cz). 

Dne xxx publikoval žalovaný na webu www.reflex.cz článek s názvem "M. S.: Xxx: 

Xxx xxx xxx xxx xxx", ve kterém kromě titulku žalobce ještě dvakrát označuje jménem 

"Xxx", zmiňuje sliby, se kterými jde jeho strana Xxx xxx do voleb do Poslanecké sněmovny 

(článek ze dne xxx "M. S.: Xxx: Xxx xxx xxx xxx xxx" z www.reflex.cz). Tento článek byl reakcí 

žalovaného na vstup politického hnutí Xxx xxx na politickou scénu. V článku bylo uvedeno, 

že "pokud Xxx opravdu uspěje a do Sněmovny se dostane, budou mít slušní lidé v této zemi o 

jeden problém s ohrožením demokracie více"; k článku je opět připojena i upravená fotografie 

žalobce jako klauna (mezi účastníky nesporné). 

Tehdejší právní zástupkyně žalobce JUDr. Klára A. Samková doručila dne xxx  

žalovanému dopis, ve kterém jej vyzývá, aby se při psaní dalšího materiálu o žalobci zdržel 

komolení jména a dehonestace žalobce, jakož i nepravdivých informací. V případě, že článek 

o žalobci nebude napsán seriózně, bude to považováno za pokus ovlivnit volby nekalým 

způsobem a budou podniknuty právní kroky k ochraně žalobce (dopis předchozí zástupkyně 

žalobce ze dne 4. 10. 2013 předchůdci žalovaného včetně dodejky). 

Dne xxx  publikoval žalovaný na webu www.reflex.cz článek s názvem "Xxx xxx", ve 

kterém kritizuje výzvu právní zástupkyně žalobce JUDr. Samkové, uvádí, že podobné 

praktiky se používají v Rusku a Bělorusku, nikoli v zavedené demokracii. U článku je také 

připojena i fotografie žalobce s klaunským nosem a líčením  (článek  ze  dne  xxx  „Xxx xxx“        

z www.reflex.cz). 

Upravená fotografie žalobce jako klauna, pokud byla připojena k článkům na 

www.reflex.cz, pak přibližně v období od konce srpna 2014 do začátku května 2015, byla 

žalovaným neúmyslně v důsledku systémové změny v redakčním systému označena  

popiskem „Xxx“, na upozornění žalobce v průběhu řízení žalovaný popisek odstranil (mezi 

účastníky nesporné, výtisk článku ve stavu ke dni 31. 3. 2015, svědecká výpověď P. P.). 

http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/


7 66C 173/2013 pokračování 
 

 

Žalovaný zveřejnil dne xxx  na webu www.blesk.cz článek s názvem "O. hrozí 

novinářům: Xxx xxx", ve kterém se kriticky věnuje dopisu tehdejší právní zástupkyně žalobce 

JUDr. Samkové, dopis označuje za šokující, neboť vyznívá jako varování, že o žalobci mají 

psát hezky, jinak jim hrozí žaloba; součástí je i upravená fotografie žalobce jako klauna 

(článek ze xxx  "O. hrozí novinářům: Xxx xxx" z www.blesk.cz). 

Žalovaný publikoval v deníku Blesk ze dne xxx  článek s názvem "Xxx xxx: Xxx !?", 

ve kterém informuje čtenáře o dopisu JUDr. Samkové, odkazuje na titulní stránku Reflexu s 

upravenou fotografií žalobce jako klauna a titulkem "Xxx" a rovněž podobu této titulní strany 

přetiskuje jako přiložený obrázek (článek "Xxx xxx: Xxx !?" z deníku Blesk z xxx ). 

V týdeníku Reflex číslo xxx  ze dne xxx  zveřejnil žalovaný článek s názvem "Xxx 

xxx" s podtitulem "Xxx  xxx.". U úvodní fotografie žalobce, kde je žalobce zachycen jako 

voják a u nohy má plyšového medvídka, je uvedeno pod titulkem T. a xxx: „xxx xxx xxx 

xxx“. V článku se píše, že žalobce, který stojí v čele hnutí Xxx xxx, vede zmatenou a 

agresivní kampaň, přesto si udržel vysokou popularitu. Věnuje se žalobcovu sklonu k 

populismu, uvádí, že jeho projev je někdy naprosto neurvalý a demagogický, vyjadřuje se 

často politicky nekorektně. Xxx xxx autor článku považuje za antisystémovou stranu, neboť 

chce změnit zastupitelskou demokracii na přímou. Zmiňuje rovněž, že žalobce byl poradcem 

přes cestovní ruch tehdejšího ministra pro místní rozvoj J.P.. V článku, resp. v rámci odstavce 

u vstupní fotografie k článku, se slovo "Xxx" neobjevuje (článek ze dne xxx  "Xxx xxx" z 

časopisu Reflex xxx ). Součástí materiálů o žalobci je ve stejném čísle týdeníku Reflex i text 

M. S. s názvem "Xxx xxx xxx.",  ve kterém autor píše, že žalobcovy nápady na provozování 

xxx  a názory na společnost mu přišly tak hloupé, že do titulku použil komickou zkomoleninu 

jeho jména (jež kolovala na internetu v době prezidentské kandidatury žalobce), kterou pak 

Reflex otisknul i na titulní stránce čísla xxx . Po zveřejnění žalobce na svém facebookovém 

profilu vyzval své příznivce, ať autorovi napíšou, co si o něm myslí. V článku následuje 

ukázka vulgárních reakcí čtenářů vůči autorovi, načež M. S. uvádí, že přezdívku "Xxx" 

nevymyslel. Autor končí úvahou, že mu agresivní, temná a zlá atmosféra, kterou kolem sebe 

žalobce šíří, připomíná jiného šiřitele xxx  – M. S. (článek ze dne xxx  "xxx xxx xxx" s 

podtitulkem "Českou demokracii ohrožují strany vůdcovského typu", tato titulní strana byla 

zveřejněna i v rámci facebookového profilu časopisu Reflex (mezi účastníky nesporné, 

facebookový profil časopisu Reflex ze dne xxx ). 

Dne 13. 10. 2013 publikoval žalovaný na webu www.reflex.cz článek s názvem O. a 

jeho povedená parta, a to s přetiskem titulních stran Reflexu č. xxx  a xxx , které obě 

zachycují žalobce, jak je popsáno shora. Autor článku J. X. D. zde se sarkasmem glosuje 

výzvu předchozí právní zástupkyně ze dne xxx , výraz „Xxx“ se zde objevuje jen jako  ukázka  

„přetisku“  výzvy  (článek  ze  dne  13.  10.  2013  O.  a  jeho  povedená  parta  z 

www.reflex.cz). 

Dne 22. 10. 2013 publikoval žalovaný na webu www.reflex.cz článek s názvem "O. 

oblékl svou ženu do hidžábu a pak ji smazal", ve kterém se uvádí, že žalobce v minulosti 

http://www.blesk.cz/
http://www.blesk.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/


8 66C 173/2013 pokračování 
 

 

publikoval na svém facebookovém profilu fotografii své přítelkyně s šátkem na hlavě 

(hidžábem), k čemuž napsal, že se přítelkyně musela doobléknout, aby se mohli na dovolené v 

Londýně podívat do mešity. Následně dle článku tuto fotografii z profilu smazal. Článek        

v perexu cituje výrok lídra Xxx u v Olomouckém kraji R. F., kdy uvedený pro media o 

přistěhovalectví vyznavačů islámu uvedl, že „rádi přijmeme každého, kdo přijde pracovat a 

podnikat. Pokud chce získat české občanství, pak ať přijme naše zákony a respeltuje naše 

zvyky a kulturní tradice.“ Článek dále upozorňuje na to, že žalobce dlouhodobě útočí na 

romskou menšinu a jako celek ji obviňuje z činů jednotlivců, zatímco však nerozvíjí téma 

odporu Čechů proti islamizaci, na závěr si klade otázku, jestli tento postoj nesouvisí s 

podnikatelskými aktivitami žalobce v oblasti cestovního ruchu. Slovo "Xxx" se v textu 

neobjevuje. Žalovaný k článku předmětnou fotografii přítelkyně žalobce s hidžábem se 

(zavádějícím) popiskem „archiv“ přetiskl. (článek ze dne 22. 10. 2013 "O. oblékl svou ženu  

do hidžábu a pak ji smazal" z www.reflex.cz). 

Dne xxx  publikoval žalovaný na webu www.reflex.cz on-line komentář k první 

povolební debatě  v  ČT  pod  názvem  "Online  komentář  redaktorů  Reflexu: Xxx". Žalobce 

je v ní jmenovitě zmíněn celkem dvanáctkrát, z toho dvakrát jako "Xxx": "O. se pochlubil, že 

státní rozpočet nechá analyzovat svým ekonomickým expertem P. K.. Ten ovšem kvůli 

podivným praktikám pana předsedy už Xxx  dávno opustil. Že by to O. nevěděl? Nebo se 

snad P. K. po oznámení výsledku voleb k Xxxvi vrátil?" a "Xxx nepochopil, že povolební 

jednání nejsou o tom, aby šéfové stran prosazovali svá předvolební hesla a sliby. Přímá 

demokracie ale nemusí být špatný nápad, zkusme to. Jediné, co totiž způsobuje O. řeč, je chuť 

co nejrychleji spustit petici za jeho odvolání z Poslanecké sněmovny." (článek ze dne xxx  

"Online komentář redaktorů Reflexu: Xxx" z www.reflex.cz). 

Tehdejší právní zástupkyně žalobce JUDr. Klára A. Samková doručila dne 31. 10. 

2013 žalovanému žádost o uveřejnění odpovědi v reakci na článek žalovaného "Xxx xxx" 

uveřejněný na webu www.reflex.cz dne xxx . Článek měl podle dopisu poškodit žalobce na 

cti, jménu a dobré pověsti, objevila se v něm nepravdivá a zkreslující skutková tvrzení, která 

dehonestují jméno žalobce, jeho obraz a dobrou pověst, když je žalobce mimo jiné v článku 

označen jako "Xxx" a vyobrazen jako klaun. Vyzvala jej proto k uveřejnění odpovědi na webu 

www.reflex.cz i v časopise Reflex, neboť tam vyšly další články o žalobci, např. článek "Xxx 

xxx xxx." (žádost žalobce o uveřejnění odpovědi – dopis bývalé zástupkyně žalobce 

žalovanému ze dne 30. 10. 2013 včetně znění požadované odpovědi a dodejky). Text 

požadované odpovědi zveřejnil žalovaný na webu www.reflex.cz, v perexu před odpovědí je 

uvozen komentář redakce „… Text, jak už to bývá v případě paní Samkové, je to opět 

pozoruhodný, proto jej zveřejňujeme.“.  (článek  ze   dne   1.   11.   2013   „Odpověď   T.   O.   

na   článek   Reflex.cz z www.reflex.cz). 

V listopadu 2013 proběhla e-mailová korespondence mezi tehdejší právní zástupkyní 

žalobce JUDr. Klárou A. Samkovou a tehdejším šéfredaktorem týdeníku Reflex P. Š., který 

vyjádřil údiv nad tím, že JUDr. Samková zastupuje lidi, kteří ohrožují demokratický právní 

řád a šíří rasovou nenávist. Dále uvedl, že Reflex se v první řadě věnuje veřejné službě, a to 

mimo jiné kontrolou veřejné moci, kterou žalobce má a zachází s ní nemravně. Dále uvedl, že 

od toho je tu svobodný tisk, aby takovým lidem problematizoval cestu k naplnění jejich 

ambicí, a to v prostoru, který je dán zákonem (e-mailová korespondence mezi JUDr. Klárou 

A. Samkovou a P. Š. ze dne 7., 11. a 14. 11. 2013). 

Žalobce je mediálně velmi obratný a veřejnost již řadu let cíleně k podpoře své 

popularity oslovuje prostřednictvím řady platforem, své názory prezentuje prostřednictvím 

blogu, výrazně využívá sociální sítě facebook (dále popsané mediální výstupy žalobce). 

http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/


9 66C 173/2013 pokračování 
 

 

V diskusním internetovém pořadu Kazmova ONE MAN SHOW ze dne xxx  byl jako 

host žalobce. Hovoří tam – nezřídka úsměvně či až směšně, velmi otevřeně až bez ostychu 

(téma počůrávání) a lidově a líbivě o svém PR, o své o cestě k bohatství, kdy třeba uvádí, že 

ho materiální věci nezajímají a za okamžik říká, že si koupil auto Aston Martin, o svém 

dětství a xxx  Pokud by mohl něco změnit, chtěl by, aby se zvýšila bezpečnost a odstranila 

korupce, životním cílem je udělat to, aby se lidé měli více rádi a připomíná, že všechno 

myslel dobře a pozitivně, při otázce, koho by z dvojice T. – P. preferoval, se po zvažování, 

kdy zdůrazňuje, že je pravicového smyšlení, kloní k druhému      z uvedených (zvukově-

obrazový záznam Kazmovy One Man Show s T. O. ze stream.cz) 

Na webu www.o..blog.idnes.cz publikoval žalobce dne 14. 2. 2011 článek s názvem 

"Xxx !", ve kterém kritizuje politickou korektnost, jako pravidlo politiků a médií neříkat 

nepříjemné pravdy. Žalobce dále píše, že v ČR jsou největším "multikulturním" problémem 

Romové, jejichž velká část je pro společnost obrovskou přítěží. Ve věznicích, kojeneckých 

ústavech nebo v dětských domovech je Romů násobně víc, než by odpovídalo jejich počtu, 

který navíc nadále roste, což žalobce označuje za problém, a to i problém těch pracujících a 

slušných Romů. Žalobce dále uvádí, že "to, že Cikán je dnes vnímané hanlivě, to není vina ani 

neonacistů ani Čechů ani Turků. To je v prvé řadě hanba Cikánů. Jejich dlouhá staletí 

pěstovaný životní styl a životní hodnoty chtěj nechtěj kolidují a kolidovaly s hodnotami ve 

všech civilizovaných zemích." Píše rovněž, že "o Xxx  straně píšeme, že je extrémistická, ale 

čím doopravdy? V čem je například extrémní názor, že Cikáni by si měli založit vlastní stát a 

že Česká republika by měla podpořit jejich vystěhovalectví do země, odkud pochází jejich 

prapředci?" Dále žalobce přednáší myšlenku, že jednou z opravdu diskriminovaných menšin u 

nás jsou muži, protože politická korektnost nutí všechny tvářit se, že ženy jsou ve všem stejné 

a v mnoha věcech daleko výkonnější a lepší než muži, ale muži je utlačují. V závěru článku 

žalobce vyslovuje podporu tomu, aby stát propagoval rodinu, a to "rodinu s dětmi a s tátou a 

mámou", dvě lesbičky ani dva homosexuálové z tohoto pohledu podle žalobce plnohodnotnou 

rodinou nejsou a být nemohou. Homosexuální pár bohužel dítě nezplodí, ale důchod bude 

potřebovat taky. Žalobce píše, že proti homosexuálům v zásadě nic nemá, že se sice dá "žít s 

jednou rukou, ale netvrďte mi proboha, že vám druhá chybět nebude." Politická korektnost je 

tak podle něj zlem, proti kterému se musí bojovat (článek "Xxx !" ze dne 14. 2. 2011 na 

www.o..blog.idnes.cz). 

Na webu www.o..blog.idnes.cz publikoval žalobce dne 1. 3. 2011 článek s názvem 

"Xxx xxx", v němž se vyjadřuje ke kauze okolo L. B., bývalého náměstka ministra školství, 

jemuž byly v tehdejší době kladeny za vinu údajné extremistické či politicky nekorektní 

názory. Hru na politickou korektnost považuje za zlou, nenávistnou a nebezpečnou, kampaň 

proti B. je způsobena psychopatií davu. Žalobce připomíná, "že každý z nás jednou může být 

B., H., P.. Odsouzený předem a na doživotí, bez šance na obranu. Bez viny." Xxx , za kterou 

kdysi jako nečlen pan B. kandidoval, je podle žalobce legitimním politickým subjektem, je 

řádně zaregistrována a nikdy proti ní nebylo vedeno soudní řízení o zastavení činnosti. Jeden 

z členů této strany podle žalobce zveřejnil text K. řešení otázky cikánské, který podle médií 

obsahuje myšlenku vystěhovat Romy do Indie. Žalobce uvádí, že text četl a nebylo v něm 

propagováno žádné vystěhovávání Romů do Indie, pouze byla navrhována v kontextu s 

dřívějšími vystěhovaleckými vlnami Romů koordinace vystěhovalectví nejlépe do některého 

ze států Indie, a to na bázi dobrovolnosti, se státní podporou na založení nové existence v 

zahraničí a po oboustranné dohodě s cílovým státem. Podle žalobce je tato myšlenka sice v 

praxi nereálná, nelze na ní ale shledat nic jiného, než inspiraci v sionistické ideji židovského 

státu (článek "Xxx xxx" ze dne 1. 3. 2011 na www.o..blog.idnes.cz). 

http://www.o.blog.idnes.cz/
http://www.o.blog.idnes.cz/
http://www.o.blog.idnes.cz/
http://www.o.blog.idnes.cz/


10 66C 173/2013 pokračování 
 

 

Na webu www.o..blog.idnes.cz publikoval žalobce dne xxx článek s názvem "Xxx 

xxx". Vyjadřuje se v něm k velkému neklidu a pohoršení, jež vzbudil žalobcem veřejně 

vyřčený otazník nad vztahem bývalého xxx P. a moderátora V. M.. Žalobci nešlo o 

homosexualitu, ale o vliv veřejně vlivných osob, nelíbí se mu, když menšiny upozorňují na 

svou menšinovost, proto je vyzývá: "Milí homosexuálové, Romové, Cikáni, Jehovisté, 

filatelisté, heterosexuálové: Jste Češi, řadoví občané a naučte se s tím žít! Neohánějte se 

ohledy ke své minoritě, protože minoritou jsme ve své podstatě každý z nás, Moravák, včelař, 

poslanec, důchodce, matka či muž. Nechtějte speciální ochranu ani výhody." Jsme ve třetím 

tisíciletí a práva i povinnosti máme podle žalobce stejné, to že je někdo minorita sexuální či 

jiná jej nezajímá a odmítá na to brát ohled, s výjimkou starých lidí a skutečných dam, jako je 

M. N., která odmítá pozitivní diskriminaci. Kritizuje xxx P., že je ostudou své minority, 

protože tají svou sexuální orientaci, aby nepopudil konzervativní voliče. Dále vyjadřuje názor, 

že politik by měl mít názor a pevné hodnoty, kterým věří, dnešní cesta marketingové výroby 

témat je cestou do pekel. Žalobce pak uvádí, že je mu sexuální orientace politika zcela 

ukradená a měl-li by "xxx xxx." Na závěr žádá, aby z něj nebyl dělán rasista, populista, 

xenofob ani homofob, není tak hloupý, aby byl nepřítelem sebe sama, je jen politicky 

neprozíravý, málo vychytralý, málo vzdělaný a příliš jednoduchý, aby o jednoduchých věcech 

přemýšlel komplikovaně (článek "Xxx xxx" zveřejněný dne xxx na www.o..blog.idnes.cz). 

Na webu www.ustecky.denik.cz byl dne xxx  publikován článek s názvem "Xxx : Xxx 

", jehož obsahem je vyjádření žalobce k romské problematice, oslovuje Romy a radí jim, co 

dělat, aby je Češi měli rádi. Měli by se chovat jako dobří sousedi, pomáhat, večer nehlučet, 

udržovat své okolí čisté, měli by přestat krást a přepadat, v čemž by se měli učit od bílé 

většiny, neboť jakmile Češi přestali v Rakousku krást, rázem se z nich stali vítaní zákazníci. 

Měli by své děti posílat  denně do školy, vyhýbat se hernám, hledat si práci, přičemž práce je 

vždycky (článek "Xxx : Xxx “ zveřejněný dne xxx  na www.ustecky.denik.cz). 

Ve svém videoblogu "Xxx xxx" ze dne xxx  se žalobce zamýšlí – z prostředí 

tělocvičny ve vsi Xxx , kde se koná košt vína  -    nad  britským  výzkumem  veřejného  

mínění  ohledně  důležitosti  velikosti  poprsí  v porovnání s inteligencí u mladých žen. 

Hovoří o ztrátě tradičních hodnot jako je vzdělání, kultura, čest, práce a krizi nikoli 

ekonomické, ale krizi hodnot, volá po lepší a poctivější práci a kritizuje zejména 

veřejnoprávní média v tom, jaký obraz nabízejí, zmiňuje, že za první republiky média masově 

podporovala práci a poctivost a naše zem patřila mezi nejvyspělejší země světa, od tématu 

poprsí a fotbalu (kdy za mužský idol současnosti označuje nadrženého fotbalistu či hokejistu) 

volně přechází k návodům k nápravě současných poměrů cestou přes poctivost, pracovitost a 

vzdělání (zvukově-obrazový příspěvek T. O.: "Xxx xxx"). 

Žalobce se ve svém videoblogu ze dne 12. 3. 2012 "Ne B., ale vlády před soud" se      

z restaurace v xxx v souvislosti s projektem znovuobjevování původních lokálních 

gastronomických specialit k nalákání turistů - vyjádřil k situaci ohledně V. B., který si měl 

zajišťovat loajalitu svých kolegů dary či půjčkami, podle žalobce je mnohem horší praxe 

dosavadních vlád: trafiky, vyvádění peněz, stovky příživníků na ministerstvech, kteří mají 

místo jen za to, že "drželi hubu a krok", přeběhlíci. Obhajuje platby V. B. poslancům jako 

odměnu za loajalitu z B. legálně vydělaných peněz pro hlasování o zdanění náhrad, což 

považuje žalobce za chování nikoli trestné, ale maximálně na „metál“. (zvukově-obrazový 

příspěvek T. O.: "Ne B., ale vlády před soud"). 

http://www.o.blog.idnes.cz/
http://www.o.blog.idnes.cz/
http://www.ustecky.denik.cz/
http://www.ustecky.denik.cz/


11 66C 173/2013 pokračování 
 

 

Ve svém videoblogu "Nebojím se komunismu, ale fanatiků" ze dne xxx  se žalobce 

vyjadřuje - vleže na masérském lůžku - ke komunistickým představitelům v dnešní době, říká, 

že komunistickou myšlenku zneužili fanatici k teroru, stejně jako se to stalo u jiných ideologií 

(křesťanství, demokracie, nacionalismus), jejichž jádro a principy (rovnost, svoboda, 

solidarita, vlastenectví atd.) kvůli tomu však nelze zatratit. Žalobce se nebojí ideologií, ale 

fanatiků a zmanipulovaného davu, které je prosazují (zvukově-obrazový příspěvek T. O.: "Xxx 

"). 

Ve svém videoblogu "Xxx " ze dne xxx  se žalobce – z cesty se svým synem po 

Norsku a dalších skandinávských zemích - zamýšlí nad tématem nacionalismu jako aktuálním 

tématem, který trápí nás Čechy. Podle něj by mělo být posvátnou povinností každého z nás 

být hrdý na svůj národ, činí souvislost mezi vlastenectvím a nízkou kriminalitou, vlastenectví 

nespočívá jen ve vyvěšování vlajky, ale hlavně ve sdílení společných hodnot a v odpovědnosti 

za svou zemi. Vysoká míra "zlodějin"  v ČR je dána tím, že se svou zemí nejsme tak srostlí 

jako např. Norové nebo Švýcaři. Je škoda, že u nás je nacionalismus skoro sprosté slovo, naše 

největší síla totiž není v anonymní EU, ale v našich národech (zvukově-obrazový příspěvek T. 

O.: "Xxx "). 

Server euportal.cz zveřejnil dne xxx  článek žalobce s názvem "Exministr J.P. je 

vrcholem neschopnosti, hlouposti i všehoschopnosti v tom nejhorším slova smyslu", v němž 

se vyjadřuje k situaci v české justici. Kriticky hodnotí bývalého ministra J.P., který podle něj 

systém práva, už tak morálně slabý, vychýlený k nespravedlnosti, lámal a pokřivoval k 

absolutním zvěrstvům, což právnické obci zčásti vyhovuje, protože komplikované a špatné 

zákony přináší byznys. Bývalý ministr P. je podle žalobce vrcholem neschopnosti, hlouposti i 

všehoschopnosti v tom nejhorším slova smyslu, podle něj nadělal více zla, než desítky xxx 

xxx nebo xxx, kteří jen využívali práva každého byznysmena lobbovat za svůj byznys. 

Zákony píše tým právnických lobbistů v čele s panem E., ministr P. by za tato "zvěrstva" 

patřil na Bory, ne na ministerstvo, odsuzuje praxi dosazování stranických kolegů na 

ministerstva a uzavírá, že za světovou ekonomickou krizí nejsou nezvratné ekonomické 

faktory, ale prosté korupční a nemorální propojení politiků a lobbistů v americké vládě. 

Myslet si, že politici kriti vyřeší, je směšné – oni jsou její příčinou, přičemž škody po ministru 

P.ovi se budou napravovat ještě dlouho (článek xxx xxx xxx" zveřejněný dne xxx na 

www.o..blog.idnes.cz). 

V článku s názvem "T. O.: Xxx xxx?" publikovaném dne xxx  na serveru 

parlamentnilisty.cz se žalobce vyjadřuje k tématu chorobné závislosti na výherních 

automatech, která ničí životy tisíců lidí a jejich rodin. Uvádí, že obce se snaží herny regulovat, 

ale klacky pod nohy jim háže tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek. Kritizuje nedostatek 

regulace v porovnání s některými jinými zeměmi (článek "T. O.: Xxx xxx?" ze dne xxx  na 

parlamentnilisty.cz). 

Žalobce se ve svém blogu zveřejněném dne xxx  na webu o..blog.idnes.cz pod názvem 

"Xxx xxx" věnuje tématu komunismu, jehož nebezpečí se podle žalobce před každými 

volbami nafukuje, přičemž je podle něj třeba odlišovat filozofické základy komunismu od ve 

skutečnosti realizované podoby. Žalobce odmítá plošně odsuzovat, ať už jde o vládní strany, 

komunisty, křesťanské, konzervativní či liberální myšlenky. Jde mu o řešení konkrétních 

problémů, nechce rozdělovat, ale spojovat. Svou úvahu uzavírá tím, že "ne idea, ale gauner s 

ideou v hubě škodí“ (článek "Xxx xxx" zveřejněný dne xxx  na www.o..blog.idnes.cz). 

http://www.o.blog.idnes.cz/
http://www.o.blog.idnes.cz/


12 66C 173/2013 pokračování 
 

 

Žalobce se ve  svém  blogu  zveřejněném  dne  1.  1.  2013  na  webu  o..blog.idnes.cz 

s názvem "Xxx xxx" formou projevu parafrázujícího tradiční novoroční prezidentské projevy 

vyjádřil ke stavu ČR, která podle něj sice vzkvétá, ale daleko pomaleji, než by vzkvétat 

mohla. Mluví o tom, že potřebujeme být šťastní, což nesouvisí s růstem DPH. Kvalita 

společnosti se pozná podle toho, jak se umí postarat o ty nejslabší. Přitom v naší zemi tisíce 

občanů retardovaných podobně jako Otík z filmu Vesničko má středisková přišlo díky 

beztrestným podvodníkům s předraženými hrnci a lichvářům o majetek či bydlení. Není to 

jejich vina, ale vina nás všech. Neexistuje totiž stejná startovní čára pro všechny. Rostou 

rozdíly mezi bohatými a chudými a tím i rozhořčení všech slušných lidí na ty, kdo na práci 

ostatních parazitují. Závěrem  nabádá  ke  změně  stávajícího  politického  systému  směrem  

k přímé demokracii, chce zavést přímou volitelnost a odvolatelnost zastupitelů na všech 

úrovních, oddělit zákonodárnou moc od exekutivní, parlament by přijímal zákony, a prezident 

sestavoval vládu, všichni přímo odpovědní voličům, kteří by je v referendu mohli odvolat 

(článek "Xxx xxx" zveřejněný dne xxx na www.o..blog.idnes.cz). 

Na webu www.o..blog.idnes.cz publikoval žalobce dne 3. 4. 2013 článek s názvem 

"Xxx xxx". Žalobce v něm razí názor, že pokud někdo celý život nepracuje, není to zpravidla 

výhradně vinou společnosti, jediný, kdo se svým osudem může pohnout, je člověk sám. 

Rasismus si žalobce zažil na vlastní kůži jako dítě, v xxx i v ČR. Mělo to na něj však naprosto 

opačný vliv než na mnohé naše spoluobčany, neuzavřel se do své míšenecké komunity a 

nezačal žít na úkor nenáviděné většinové společnosti, nekradl víka od kanálů, ale šel studovat. 

Odkazuje na amerického sociologa Ch. 

M. a uvádí, že americký systém, stejně jako náš, vede k tomu, že "matky, které by jinak děti 

neměly, rodí stále dokola a berou děti jako výdělečný byznys. Nejvíce ovšem rodí matky s 

nízkým intelektem, bez pracovních návyků a přivádí na svět a vychovávají další generaci 

parazitů. Omluvte mě, ale neznám přesnější slovo – ten, kdo systém cíleně využívá a nic mu 

nedává, je parazit." Kritizuje sociální programy a sociální pracovníky, kteří začali chudým 

tvrdit, že když se jejich dětem ve škole nedaří, je to vina společnosti, skutečnost je však 

opačná, krutá a nekorektní – "tím, že se ve škole snažíme udržet ty, co by před lety byli 

vyloučeni nebo přeřazeni na "zvláštní" školu, tím ničíme celý systém." Za cenu toho, že ve 

škole udržíme jednoho "nepřizpůsobivého" studenta, ničíme budoucnost všem ostatním. Podle 

žalobce na sto procent platí, že chudým se má pomáhat, ale jen těm, kteří si nemohou pomoci 

sami, "dvacetiletý fracek nemá na pracáku co dělat", když je tu práce pro Ukrajince, nejde se 

jí bezesporu dost i pro Čechy, Moraváky i Romy. Podle žalobce je zásadní pracovitost a je 

třeba si "přiznat tvrdou pravdu, že z blbce holt vysokoškolák nebude, ať už je z jakékoli 

menšiny" (článek "Xxx xxx" zveřejněný dne 3. 4. 2013 na www.o..blog.idnes.cz). 

Na webu www.o..blog.idnes.cz publikoval žalobce dne xxx  článek s názvem "Xxx 

xxx!", v němž se věnuje údajnému teroru romského klanu ve vesnici xxx na xxx. Žalobce k 

tomu uvádí: "další šílená situace! Slušní pracovití lidé jsou ve vlastní zemi šikanováni, jako 

ovce platíme daně a parazité se nám smějí do obličeje. A vláda i další strany to odmítají řešit! 

Kdy už přestanou politici konečně mlčet, podpoří naše návrhy a přidají se ke snahám Xxx u o 

rychlé vyřešení situace?" Kritizuje politickou korektnost, která je cestou do pekel, řešením je 

pak otevřená a věcná diskuze nad těmito problémy a konkrétní návrhy bez nálepkování a 

shazování diskutujících. Následuje text totožný s tím, který už žalobce publikoval na svém 

blogu v článku "Xxx !" ze dne 14. 2. 2011 o hanbě "Cikánů" za to, že je dnes slovo cikán 

vnímáno hanlivě, o úvahách nad vznikem romského státu. Cestou proti stížnostem na 

diskriminaci je podle žalobce také to, "aby si sami Romové přestali stěžovat a co nejrychleji 

přiložili ruku k 

http://www.o.blog.idnes.cz/
http://www.o.blog.idnes.cz/
http://www.o.blog.idnes.cz/
http://www.o.blog.idnes.cz/


13 66C 173/2013 pokračování 
 

 

dílu", první zásadní krok je hlavně na nich a jejich elitách (článek "Xxx xxx!“ zveřejněný dne 

xxx  na www.o..blog.idnes.cz). 

Na webu www.o..blog.idnes.cz publikoval žalobce dne xxx  článek s názvem "Xxx ", 

jehož autorem je Mgr. J. K., expert hnutí Xxx  na problematiku islámu. Článek se zabývá 

"pouze částí české muslimské populace, té nepřizpůsobivé, netolerantní a která nenávidí náš 

způsob života", jde o tzv. křičící menšinu. Podle autora se situace bude vyvíjet podle teze 

Chomejního tak, že muslimové západní společnost ovládnou a nastolí islámské právo šaría. 

Brojí proti stavbám dalších mešit, modliteben a dalších tzv. islámských kulturních center, 

multikulturní společnost je podle něj nebezpečný nesmysl. Tolerantní a netolerantní islám 

neexistují, je jen jeden islám, a to je dogma, o kterém se nediskutuje. Autor nevidí nic, čím by 

mohl islám obohatit naši společnost, pokud si chceme zachovat demokracii, svoji tradiční 

kulturu a společnost, nezbývá než razit uzavřenou Evropu. Je třeba se bránit především "před 

vlastními užitečnými multikultiidioty", před vlastními naivními či zkorumpovatelnými 

politiky, kteří výměnou za krátkodobý osobní zisk jsou schopni nejenom ČR, ale celou 

Evropu rozprodat. Pod textem se nachází douška žalobce, že přestože není autorem textu, 

připadá mu natolik zajímavý, že udělal výjimku a zveřejnil ho na svém blogu (článek J. K. 

"Xxx " zveřejněný dne 6. 5. 2014 na www.o..blog.idnes.cz). 

Dne 4. 5. 2015 publikoval žalobce na svém facebookovém profilu text, ve kterém 

uveřejnil svůj projev z demonstrace, který pronesl na téma vlastenectví, národních hodnot, 

současné situace ve světě a k výročí masakru v Oděse. Uvedl v něm mimo jiné, že USA 

vyvolávají a organizují konflikt na celé planetě, ničí demokratické vlády i stabilní 

autoritativní režimy, vyvolávají chaos, války a násilí, investují miliony dolarů na vyvolávání 

občanských nepokojů pod záminkou boje za demokracii. Píše také o manipulaci proamerické 

lobby českým veřejným míněním. Z veřejně dostupných zdrojů přitom např. vyplývá, že na 

Ukrajině investovala americká vláda více než 4,5 miliardy dolarů, aby vyvolala nepokoje. 

Následně pak tato lobby vyprovokovala konflikt a bombardování ruských spoluobčanů jen 

proto, že se demokraticky v referendu rozhodli nežít ve společném státě s protiruskými fašisty 

a pučisty (příspěvek žalobce na jeho facebookovém profilu ze dne 4. 5. 2015). 

V pořadu ČT 168 hodin vysílaném dne xxx  žalobce nastolil otázku, zda by nebylo 

namístě uvažovat o právním rámci ochrany pro osoby starší třeba 70 let, aby byly lépe 

chráněny, tak jako jsou děti do 18 let chráněny jako nesvéprávné. Žalobce je v reportáži 

označen za lidového barda (přepis reportáže v rámci pořadu 168 hodin odvysílaného dne xxx 

). 

Žalobce na svém facebookovém profilu publikuje např. fotografie z dovolené strávené 

na Maledivách s přítelkyní, fotografii z oslavy výročí s přítelkyní, fotografii syna z jeho 

maturitního plesu nebo fotografii syna s žalobcovou přítelkyní. Facebookový profil žalobce je 

veřejně přístupný, je v hlavičce označen jako "Oficiální soukromá facebook stránka T. O." 

(printscreen facebookových stránek žalobce). 

Žalobce na svém facebookovém profilu zveřejnil fotomontáž prasečího „kentaura“ s 

nadpisem "xxx", kde je horní polovina těla (vč. hlavy) žalobce spojena s prasečím tělem 

(fotografie „xxx“ zveřejněná na facebookovém profilu žalobce). 

Mediální výstupy žalobce a konání žalobce bylo již začátkem tohoto tisíciletí 

předmětem mediální kritiky pro xenofobní názory, pozornost mu média věnovala – již před 

napadanými články, a to i týdeník Reflex. 

Na webu www.romea.cz byl dne 27. 11. 2011 publikován článek "V. H.: V České 

republice je extrémní xenofobie", který obsahuje část rozhovoru s V. H. na téma xenofobie a 

http://www.o.blog.idnes.cz/
http://www.o.blog.idnes.cz/
http://www.o.blog.idnes.cz/
http://www.romea.cz/


14 66C 173/2013 pokračování 
 

 

rasismu v ČR. Ten považuje za skandální, že někteří blogeři se silně rasistickými názory či 

názory balancujícími na hraně fašismu dostávají prostor v seriózních médiích, jako příklad 

uvádí žalobce, který je podle něj nepokrytým populistou s politickými ambicemi, jehož 

názory se v některých blozích pohybují na hraně fašismu, např. obhajoba textu o tzv. 

konečném řešení cikánské otázky a podpora L. B. (článek "V. H.: V České republice je 

extrémní xenofobie" ze dne 27. 11. 2011 dostupný na http://www.romea.cz/cz/zpravy/v.-h.-v- 

ceske-republice-je-extremni-xenofobie). 

Týdeník Reflex publikoval dne xxx  článek s názvem "Xxx xxx", ve kterém se zabývá 

tím, že se žalobce objevil mezi potenciálními kandidáty na prezidenta, přičemž výsledky 

internetových anket jej stavějí do role favorita. Uvádí se, že žalobce se přes lobbování v 

oblasti xxx sblížil s tehdejším ministrem přes místní rozvoj Jiřím Paroubkem, jemuž dělal 

poradce. Žalobce podle článku komentuje v médiích a na svém blogu cokoli, hodnotí, zda je 

orální sex nevěrou, chce vyřešit romskou otázku, poradí, xxx radí, jak regulovat exekutory. 

Jeho schopnost komentovat cokoli se stala na webu již i zdrojem mnoha žertů. Žalobce svůj 

politický program staví hlavně na okázalém a nejasně definovaném boji s korupcí, jeho další 

politické názory jsou neoriginální směsicí jednoduchých řešení, z každého ideového směru si 

vybírá, co se zrovna hodí, říká všem, co chtějí slyšet, neopírá se o nějaké hodnoty nebo pevné 

názory, ale o dobrý životopis a mediální všudypřítomnost a obratnost (článek s názvem "Xxx 

xxx" publikovaný v týdeníku Reflex dne xxx ). 

Dne xxx  vyšel v týdeníku Reflex článek nazvaný "Xxx .!", ve kterém se zabývá 

osobou žalobce, kterého označuje mj. jako narcistního mudrce, a programem "Zábavná 

talkshow T. O. – veselé vyprávění s písničkami", se kterým žalobce objíždí republiku. Cituje 

žalobce, který v rámci tohoto programu např. vyjadřuje zděšení nad tím, že se lidé bojí říct 

Čechy Čechům, neboť jsou označeni za xenofoby a nacisty, přičemž dle žalobce takovou 

krásnou zemi, takové lidi a takové možnosti nenajdete nikde na celé planetě, máme syrečky, 

máme českou svíčkovou i další věci. Žalobce prosazuje "politickou nekorektnost", na což 

článek ironicky reaguje tak, že politicky nekorektní znamená říct, že se tady někdo šeredně 

zbláznil. Článek obsahuje i pozitivní reakce na žalobce z řad díváků programu žalobce (článek 

s názvem "Xxx .!" publikovaný v týdeníku Reflex dne xxx ). 

Na webu www.romea.cz byl dne xxx  publikován článek s názvem "Xxx xxx". Autor 

žalobce označuje jako kontroverzní osobu, všeználka, populistu, který polarizuje veřejné 

mínění, a člověka, který je pro svou popularitu ochoten říci a udělat téměř cokoliv. Dle názoru 

autora žalobce bezostyšně zneužívá svůj původ jako alibi k hlásání rasistických názorů, 

přičemž odkazuje na žalobcův výrok, že na Xxx  straně není nic extremistického, neboť 

nevidí, v čem je extrémní názor, že Romové by si měli založit vlastní stát a že ČR by měla 

podpořit jejich vystěhovalectví do země, odkud pocházejí jejich prapředci, žalobce hájil i 

Národní stranu a pravomocně odsouzeného rasistického vraha P., který byl podle žalobce 

odsouzen navzdory důkazům o jeho nevině (článek "Xxx xxx" ze dne xxx  dostupný na 

http://www.romea.cz/cz/zpravy/v.-h.-proc-nechci-aby-se-stal-t.-o.- prezidentemceske-

republiky). 

Server www.ceskamedia.cz publikoval dne xxx  článek s názvem "iDNES.cz: 

xxx xxx", ve kterém informuje, že Městský soud v Praze zamítl žalobu, kterou se žalobce na B. 

T. domáhal omluvy za výrok, podle kterého žalobce doporučoval vystěhování jako xxx xxx 

(článek z xxx  "iDNES.cz:  xxx xxx" z www.ceskamedia.cz). 

http://www.romea.cz/cz/zpravy/v.-h.-v-ceske-republice-je-extremni-xenofobie
http://www.romea.cz/cz/zpravy/v.-h.-v-ceske-republice-je-extremni-xenofobie
http://www.romea.cz/
http://www.romea.cz/cz/zpravy/v.-h.-proc-nechci-aby-se-stal-t.-o.-prezidentemceske-republiky
http://www.romea.cz/cz/zpravy/v.-h.-proc-nechci-aby-se-stal-t.-o.-prezidentemceske-republiky
http://www.romea.cz/cz/zpravy/v.-h.-proc-nechci-aby-se-stal-t.-o.-prezidentemceske-republiky
http://www.ceskamedia.cz/


15 66C 173/2013 pokračování 
 

 

Článek "Xxx xxx" publikovaný na serveru parlamentnilisty.cz dne xxx  se zabývá 

průzkumem popularity politiků hodlajících kandidovat na prezidenta, přičemž uvádí, že 

žalobci se podařil téměř poloviční nárůst příznivců, nyní je na páté pozici a šlape K. S. na paty 

(článek "Xxx xxx" ze dne xxx  na parlamentnilisty.cz). 

Dne xxx  vyšel v týdeníku Reflex článek nazvaný "Xxx xxx", který se věnuje 

žalobcově kandidatuře do Senátu, autor strávil jeden den na různých žalobcových akcích. 

Žalobce je označován mimo jiné jako vypravěč nejhorších vtipů na světě (autor v článku 

cituje příklady veřejně vyprávěných vulgárních, dvojsmyslných košilatých vtipů – o xxx xxx), 

jeho dvě knihy hodnotí jako "bible narcismu a pitomosti", které drží pohromadě pouze 

žalobcův bezbřehý narcismus a touha po popularitě. Téměř každý den má žalobce pro lidi 

nějakou moudrost, vyjadřuje se jako podnikatel, bavič, politolog, filozof, ekonom či politik. 

Článek cituje žalobcův blog "Xxx xxx", ve kterém se žalobce zabývá problémem 

nezaměstnanosti a tvrdí, že v každé obci je každý den spousta práce a nejsou na ni lidé, tu 

někdo potřebuje vykopat výkop, jiný pohlídat dítě, v hospodě onemocní kuchař nebo servírka 

nebo někdo potřebuje odvést bojler na chalupu, nad těmito nápady se autor článku ironicky 

pošklebuje. Každou větu, kterou ke  konci mítinku žalobce pronáší, téměř fanaticky zařve, 

načež ji ihned vyvrátí větou následující, dle autora článku chytřeji mluví i bývalý hokejista J. 

"xxx" Š., když mu J. P. sepíše pár vět. Žalobce si dle autora libuje v polopravdách i 

naprostých lžích, třeba když lidem tvrdí, že máme nejvyšší daně a že chodíme do důchodu v 

70 letech, cituje různá média, když jde o korupci politiků, pokud však jde o něj, tak média 

lžou (článek s názvem "Xxx xxx" publikovaný v týdeníku Reflex dne xxx ). 

Na webu www.romea.cz byl dne xxx  publikován článek "Xxx  Autor komentuje 

žalobcovu podporu textu L. B., ve kterém prosazoval tzv. xxx xxx v ČR a zahrával si tak 

evidentně s naprosto nepřijatelným nacistickým jazykem.  Žalobce na svém blogu  

extremismus Národní strany relativizoval a v souvislosti    s vystěhováním Romů připomínal 

podobně legitimní úvahy o založení židovského státu, zcela přitom ignoroval historické 

konotace – holocaust. Když mu toto v diskusním pořadu připomenula moderátorka B. T., 

podal na ni žalobu na ochranu osobnosti, která byla zamítnuta. Žalobce tak mění názory podle 

toho, jak se mu to hodí. Podle autora za úspěchem žalobce stojí velká míra asertivity spojené s 

populismem a lze od něj očekávat cokoliv (článek "xxx xxx.?" ze dne xxx  dostupný na 

http://www.romea.cz/cz/zpravodajstvi/odjinud/k.-h.-kdo-je-t.-o.). 

 

V deníku Právo vyšel dne xxx  článek s názvem "Xxx xxx.", který informuje o tom, že 

senátorka Eliška Wagnerová vystoupila ze senátorského klubu lidovců a nezávislých, neboť 

klub nominoval Jiřího Čunka na místopředsedu Senátu. Senátorka Wagnerová má dle svých 

slov problém i s osobou dalšího člena klubu, a to žalobce, jehož texty se dle ní ideově shodují 

s názory Jiřího Čunka na řešení romské problematiky (článek publikovaný v deníku Právo dne 

xxx  "Xxx xxx."). 

V týdeníku Reflex číslo xxx  byl zveřejněn článek s názvem " Xxx xxx", jehož 

obsahem je přepis e-mailového rozhovoru se žalobcem, ten se v něm vyjadřuje mimo jiné k 

textu L. B. "Xxx xxx", žalobce se jej zastal s tím, že není podle něj extremismem, když někdo 

zveřejní na webu studentskou úvahu na téma založení romského státu, že text je obsahově 

neškodný, jen má "naprosto  idiotský název" a je hloupý (týdeník Reflex číslo xxx , s. 20-27). 

http://www.romea.cz/
http://www.romea.cz/cz/zpravodajstvi/odjinud/k.-h.-kdo-je-t.-o


16 66C 173/2013 pokračování 
 

 

V týdeníku Reflex číslo xxx  byl zveřejněn článek s názvem "Xxx  autora 

O. H., jehož obsahem pět důvodů, proč by se žalobce neměl stát prezidentem, a to: Český 

prezident má umět aspoň česky. Prezident nemá být xenofob a populista. Prezident není 

podnikatel. Prezident může být bavič (ale jen trochu). Prezident může být pitomec (ale jen 

trochu). U tohoto posledního důvodu se uvádí, že "prezident nemusí být génius, ostatně kdo 

by mu pak rozuměl? Neměl by ale být ani pitomec, co si permanentně protiřečí. Žalobce to 

snad umí s xxx, intelektuálně je sám taky plyšák" (článek "Xxx  ze dne xxx  publikovaný v 

týdeníku Reflex č. xxx ). 

V pořadu České televize 168 hodin vysílaném dne xxx  byla odvysílána reportáž 

pojednávající o žalobci, uvozená titulkem "Xxx ". Začíná citátem žalobce 

„Matky, které by jinak děti neměly, rodí stále dokola a berou děti jako výdělečný byznys. 

Nejvíce ovšem rodí matky s nízkým intelektem, bez pracovních návyků a přivádí na svět a 

vychovávají další generace parazitů“, vyznívajícím tak, že hloupé ženy rodí parazity. Žalobce 

se tak dle moderátorky dopouští již opakovaně povrchních paušalizací a lacině brnká na 

struny české nesnášenlivosti. Žalobce se vyjadřuje tak, že v žádném případě nehovořil o 

slušných matkách, média účelově vytrhla a překroutila tento jeho výrok o nepřizpůsobivých 

menšinách. Dle reportáže vyvolávají ostrou kritiku hlavně žalobcovy výroky na etnická 

témata, např. ohledně nápadu na romský stát. Žalobce reaguje tak, že se svým původem může 

být těžko rasistou a xenofobem. Následují sestříhané velice obecné názory žalobce na různá 

témata (např. „není důležité, jestli doleva nebo doprava, pro mě je důležité, abychom šli 

dopředu“), žalobce uvádí, že za určitých okolností bude kandidovat na prezidenta (příspěvek o 

žalobci v pořadu 168 hodin vysílaném Českou televizí dne xxx ). 

Dne 11. 6. 2013 byl na webu xxx .blog.cz publikován článek "Xxx " (článek "Xxx " ze 

dne 11. 6. 2013 publikovaný na webu na xxx .blog.cz). 

Článek nazvaný "O. žaluje Transparency International a chce její zrušení" publikovaný 

v deníku Právo dne xxx  se zabývá podáním trestního oznámení žalobcem na Transparency 

International ČR, neboť ta podle žalobcových zjištění v souvislosti s čerpáním veřejných 

prostředků soustavně a dlouhodobě páchá trestnou činnost, a to ve spolupráci s Úřadem vlády 

a Ministerstvem zemědělství. Žalobce se domnívá, že kamufláž, kterou Transparency 

International ČR poskytuje mediální obraz správce veřejného dobra, spolehlivě zakryje 

podstatu její činnosti. Podle žalobce Transparency International ČR pracuje "vyděračským" 

způsobem, "parazituje na veřejných prostředcích" a "likviduje slušné lidi" (článek xxx xxx"). 

V článku nazvaném "O. vytáhl proti K., šéfa véček B. nasazuje v Plzni" publikovaném 

dne xxx  v deníku Právo se informuje o tiskové konferenci žalobce, na které sdělil, že bude ve 

volbách do Poslanecké sněmovny kandidovat ve Středočeském kraji, aby se postavil 

M. K.. Žalobce nevyloučil, že na Plzeňsku bude lídrem kandidátky hnutí Xxx xxx šéf Věcí 

veřejných V. B. (článek publikovaný v deníku Právo dne xxx  "O. žaluje Transparency 

International a chce její zrušení"). 

V článku nazvaném "Xxx " zveřejněném v deníku Právo dne xxx se pojednává o 

roztržce mezi žalobcem a ekonomem P. K., který se žalobcem dříve spolupracoval. Nyní se 

však rozešel s hnutím Xxx xxx, neboť se mu nelíbily výroky žalobce o Romech a jeho názory 

na řešení problematiky nepřizpůsobivých občanů. Žalobce se ohradil, že jde o dezinterpretaci 

jeho slov, prohlásil, že na myšlence romského státu nevidí nic extremistického, nejde o to 

někoho násilím vyhánět. Žalobce dále 



17 66C 173/2013 pokračování 
 

 

prohlásil, že odmítá pozitivní diskriminaci (článek publikovaný v deníku Právo dne xxx 

2013 "Xxx  "). 

Dne xxx  byl na webu www.novinky.cz publikován článek s názvem článek „Xxx .", 

který informuje o tom, že se ekonom P. K., který se podílel na ekonomickém programu hnutí 

Xxx xxx, s hnutím rozešel, neboť se mu nelíbily výroky žalobce o Romech a názory na řešení 

problematiky nepřizpůsobivých občanů, které žalobce uveřejnil na svém blogu. Podle žalobce 

K. podlehl dezinterpretaci jeho slov (článek "Xxx ." zveřejněný dne xxx  na www.novinky.cz). 

Dle výzkumu STEM vydaného dne 19. 9. 2013, který byl proveden ve dnech 29. 8. – 

8. 9. 2013, byl žalobce třetím nejpopulárnější politickou osobností, velmi příznivý nebo spíše 

příznivý názor na něj mělo 46 procent dotázaných (tisková zpráva „Předvolební žebříčky 

popularity“ STEM ze dne 19. 9. 2013). 

Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR publikovalo 

dne 1. 10. 2013 tiskovou zprávu s výsledky výzkumu důvěry občanů vybraným politikům. 

Žalobci důvěřovalo (šetření proběhlo v týdnu 9. – 16. 9. 2013) 44% dotázaných, čímž se 

umístil na druhém místě za prezidentem Zemanem a dle indexu vyjadřujícího převahu 

pozitivních nebo negativních odpovědí byl žalobce jedním z pouze tří politiků, kteří mají 

celkově převažující kladné hodnocení (tisková zpráva "Důvěra vybraným politikům" Centra 

pro výzkum veřejného mínění zveřejněná dne 1. 10. 2013). 

V článku nazvaném "Xxx ." zveřejněném v deníku Právo dne 13. 11. 2013 se 

pojednává o snaze KSČM hned na první schůzi nové sněmovny předložit návrh ústavního 

zákona o referendu k církevním restitucím, předloží i návrh ústavního zákona o obecném 

referendu, což potvrdil i žalobce, který se má v příštích dnech s komunisty setkat, dodal, že 

pro hnutí Xxx  není důležité, kdo zákon předkládá, ale jaký je jeho obsah (článek publikovaný 

v deníku Právo dne xxx  "Xxx ."). 

Dne xxx  byl v Týdeníku Rozhlas publikován článek J. B. "Xxx ", jenž dovádí ad 

absurdum žalobcovu ideu xxx  a domýšlí, jak by to vypadalo, kdyby se o všem rozhodovalo 

referendem (článek publikovaný dne xxx  v Týdeníku Rozhlas pod názvem "Xxx "). 

V pořadu ČT 168 hodin odvysílaném dne xxx  je zaznamenán rozhovor se žalobcem, 

jehož řidič špatně zaparkoval, na což žalobce reaguje tak, že tam auto nepostavil, řidiči to 

vytkne, ale že na situaci nenese vinu. Redaktorka zakončuje slovy "já nic, já poslanec" (přepis 

reportáže v rámci pořadu 168 hodin odvysílaného dne xxx ). 

Dne xxx  byl v deníku Právo zveřejněn článek s názvem "Xxx ? Xxx ", který 

informuje o tom, že žalobce vystoupil proti poskytování sociálních dávek cizincům, kteří v 

ČR získali legální povolení k dlouhodobému pobytu za účelem vysoce kvalifikovaného 

zaměstnání. Žalobce uvedl, že ČR si nemůže dovolit přijímat sociální imigranty (článek 

publikovaný dne xxx  v deníku Právo nazvaný "Xxx ? Xxx "). 

Dne xxx  byl v deníku Právo publikován článek s názvem "Xxx ?", který pojednává o 

propojení strany Věci veřejné s žalobcovým hnutím Xxx , když tři členové Věcí veřejných 

byli na kandidátkách žalobcova hnutí zvoleni do Poslanecké sněmovny, bývalý předseda V. 

B. na kandidátce Xxx u zvolen nebyl. Vznikla také nová strana Republika, autor uvažuje, zda 

jde o přetahovanou v táboře malých pravicových 

http://www.novinky.cz/
http://www.novinky.cz/


18 66C 173/2013 pokračování 
 

 

populistických stran (článek publikovaný dne xxx  v deníku Právo nazvaný "xxx” 

Dne xxx  byl v deníku Právo publikován článek s názvem "O. xxx ",   který  informuje  

o   žalobcově  vystoupení v Poslanecké sněmovně, kde sklidil kritiku za svůj návrh zavést 

zvláštní ochranu seniorů        v souvislosti s předváděcími akcemi. Žalobce připomněl, že 

zvláštní ochrana se vztahuje i na mladší 18 let a že lidé čím jsou starší, tím jsou slabší (článek 

publikovaný dne xxx  v deníku Právo nazvaný "xxx"). 

Podle výsledků prosincového šetření Centra pro výzkum veřejného mínění 

uskutečněného v prosinci 2013 je žalobce nejdůvěryhodnějším stranickým politikem, věří mu 

47 procent dotázaných (článek "xxx xxx  "xxx x v MF Dnes). 

Žalovaný zveřejnil dne xxx  na webu www.reflex.cz článek s názvem "O. xxx xxx“", 

ve kterém se věnuje sporu mezi JUDr. Samkovou a manželkou expremiéra P. P.. Nejprve je 

zařazen text P. P., kterou překvapilo spojení JUDr. Samkové a žalobce, jež je podle ní 

žvanilem s fašistickými postoji. Následuje reakce JUDr. Samkové, která uvedla, že taková 

kritika již přesahuje meze přípustnosti a ústavní ochrany (článek ze dne xxx  "O. xxx xxx“" z 

www.reflex.cz). 

Na serveru www.lidovky.cz byl dne xxx  publikován článek s názvem "Oxxx xxx". 

Pojednává o tom, že žalobce popírá, že Romové v koncentračním táboře v Letech byli obětí 

cílené likvidace. Podle žalobce v táboře nebyl nikdo nikdy zabit, lidé umírali v důsledku 

staroby a chorob, které do tábora přivlekli kvůli svému předchozímu způsobu života, pracující 

Romové do tábora odvezeni nebyli. Situaci nelze podle žalobce srovnávat s holocaustem ve 

skutečných koncentračních táborech. Pod článkem je anketa, ve které politikové napříč celým 

spektrem názor žalobce kritizují (článek "Oxxx xxx" zveřejněný dne xxx  na www.lidovky.cz). 

Web www.blesk.cz publikoval dne xxx  chat čtenářů s žalobcem, který se vyjadřuje 

zejména k hrozícímu nebezpečí radikálních islamistů, žalobce se v něm označuje za vlastence 

se silným národním uvědoměním, chce zpřísnit imigrační politiku (článek "O. na chatu 

Blesk.cz" ze dne xxx  z www.blesk.cz). 

Na webu www.ceskatelevize.cz byl dne xxx  zveřejněn článek "Xxx  xxx ", který 

informuje o finančních problémech hnutí. K nim mohly napomoci i štědré finance za PR 

služby, jež šly firmám, které doporučil žalobce a se kterými pouze on komunikoval. 

Nadstandardní platby, smlouvy bez stanovené ceny a oficiální sídlo ve zchátralém domku 

využívaném bezdomovci, to vše dle článku vzbuzuje podezření, zda se nejednalo o vyvádění 

milionů ze státních příspěvků. Žalobce si dle článku za přínosem PR agentur stojí a tvrdí, že 

žádné faktury Xxx u mu rukama neprocházejí (článek "Xxx  xxx " zveřejněný dne xxx  na 

www.ceskatelevize.cz). 

Dne xxx  byl v týdeníku Týden zveřejněn článek s názvem "Xxx , T." pojednávající o 

žalobci, který začínal jako populistický dravec české politiky a končí jako politický 

zkrachovanec odříznutý od peněz, moci a vlivu. Poslanci hnutí Xxx  se vzbouřili 

http://www.reflex.cz/
http://www.lidovky.cz/
http://www.lidovky.cz/
http://www.blesk.cz/
http://www.ceskatelevize.cz/
http://www.ceskatelevize.cz/


19 66C 173/2013 pokračování 
 

 

proti žalobcovým diktátorským manýrům, vyhodili jej z poslaneckého klubu a ve straně 

omezili jeho rozhodování. Žalobce je dle článku  příkladem, jak jednoduché je manipulovat    

s částí voličů, do svého politického sushi zabalil rasismus, xenofobii, rádoby ochranu sociálně 

slabých (avšak čistokrevných Čechů), budování vlastního světa podivných ideálů, drsný 

životní příběh a nemalou porci ostrého verbálního koření. Lidé blízcí Xxx u už dříve 

naznačovali, že jde hlavně o byznys a také o prezidentské volby v roce 2018 (článek "Xxx , 

T." zveřejněný dne xxx  v týdeníku Týden). 

Ke dni xxx  se již na webu www.reflex.cz u článků "Xxx xxx", "Xxx: Xxx xxx xxx 

xxx xxx", "T. O. sepsal novoroční projev. Přezdívku Xxx xxx ", "Xxx O. z obálky nového 

Reflexu se stal facebookovým hitem" pod upravenou fotografií žalobce jako klauna nenachází 

označení "Xxx" (výtisky předmětných článků ke dni xxx ). 

Dle průzkumu agentury Phoenix týkajícího se obliby předáků všech sněmovních stran 

a provedeného ve dnech 17. 4. – 20. 5. 2015 je žalobce sympatický 7 procentům respondentů, 

nesympatický 18 procentům a 75 procent nezaujalo žádný názor, mezi předsedy 

parlamentních stran se tak umístil na předposledním místě (článek "Xxx ." publikovaný dne 

xxx  na webu parlamentnilisty.cz). Dle výzkumu agentury STEM z května 2015 je žalobce 

kladně hodnocen 33 procenty dotázaných, což ho řadí na 10. místo mezi politiky. V lednu 

2015 mu důvěru vyslovilo 46 procent tázaných a v březnu 2015 30 procent (článek "S. v 

popularitě dotahuje B." publikovaný dne 8. 6. 2015 na webu novinky.cz). 

Na webu www.novinky.cz byl dne xxx  publikován článek nazvaný "Xxx ", dle 

kterého žalobce přiznal za rok 2014 vedlejší příjmy ve výši 10.907.967 Kč, podniká jako 

živnostník v oborech překladatelství, poradenství, průvodcovství a je společníkem několika 

firem (článek "Xxx " ze dne xxx  na www.novinky.cz). 

Na webu www.ihned.cz byl dne xxx  uveřejněn článek s názvem "Cxxx xxx". Uvádí 

se v něm, že demonstrace byla proti imigraci, proti kvótám a za vystoupení z EU, průvod k 

Úřadu vlády vedl  žalobce,  ostatní   politici   se   od   něj   distancovali,   na   žalobce   bylo   

v souvislosti s demonstrací podáno i trestní oznámení (článek "Cxxx xxx" zveřejněný dne xxx  

na www.ihned.cz). 

M. S. je zaměstnancem žalovaného, pro Reflex pracoval v letech xxx xxx xxx V době, 

kdy vyšla obálka s žalobcem a s popiskem "Xxx", pro Reflex nepracoval, výraz nevymyslel, 

tehdejší kolegové říkali, že výraz někdo objevil v internetové diskusi a byl převzat, vyhledat 

nějaký dřívější výskyt toho výrazu se ale nepodařilo. Sám tento výraz použil dvakrát v 

komentářích politických postojů žalobce, tam nešlo o nějakou přezdívku, ale bylo to použito 

záměrně vzhledem k tomu, co kritizoval. Bylo to ve vazbě na program xxx . Požadavky JUDr. 

Samkové v redakci Reflexu hodnotili jako omezení svobody slova. Poté, co bylo vydáno 

předběžné opatření, snažili se už slovo "Xxx" nepoužívat. Žalobci se v Reflexu začali 

výrazněji věnovat v souvislosti s jeho kandidaturou na prezidenta, byl svého času 

nejpopulárnější politik, Reflex se obecně politikům věnuje a sám se nepovažuje za politicky 

korektní médium, předmětem karikatur byli např. M. K., V. K. či J. P.. Respektuje se ale 

možnost vyjádřit se, tu měl i žalobce v textu, který byl v čísle s inkriminovanou obálkou. M. 

S. výraz "Xxx" používal jen v článcích, kde to mělo obsahový kontext, nikoliv jako 

http://www.reflex.cz/
http://www.novinky.cz/
http://www.novinky.cz/
http://www.ihned.cz/
http://www.ihned.cz/


20 66C 173/2013 pokračování 
 

 

přezdívku. Cílem Reflexu v souvislosti s informováním o žalobci bylo seznámit čtenáře s jeho 

myšlenkovým světem, zaujmout k tomu postoj, v popředí zájmu byly otázky související i se 

stranou Xxx , tento zájem trvá dodnes, žalobce Reflex považuje za politika nebezpečného pro 

českou demokracii, a to  z důvodu jeho propagace xxx , pro jeho xenofobii a      z důvodu, že 

plány, které prezentuje, jsou při zachování demokratických principů nesplnitelné. Cílem 

nebylo žalobce ponížit. V minulosti použili pro nějakého politika označení vlastností se 

zkomolením jména v případě J.P. („Xxx “) a také u ministryně T.M. používali xxx. Komolení 

jména není úplně etické, snažili se to nedělat samoúčelně. Redaktoři si v Reflexu témata 

částečně vybírají sami a částečně je dostávají přidělená tak, jak vyplývají z porady vedení. M. 

S. vždy v redakci vystupoval spíše jako manažer, když už něco píše, pak z vlastní vůle. Pokud 

u žalobce kritizuje jeho program xxx , pak je to proto, že by se při realizaci jeho plánů 

změnily demokratické pořádky v této zemi, a nastal by chaos, obecně proti referendu nic 

nemá, ale program žalobce by popíral u nás tradiční parlamentní demokracii, ve Švýcarsku 

jde o jinou tradici. Rozhodně nezastává názor, že jiný názor rovná se pitomec, ani aktivistický 

postoj, že cílem médií je problematizovat cestu politika k moci. Úkolem médií je podle něj 

upozornit na nebezpečí, které může vyplývat z názorů určité osoby, která se uchází o moc. 

Žalobci se věnovali i jiní autoři než on, hlavně komentátor B. P., ten se věnoval hospodaření 

strany Xxx , toto téma mu neurčil nikdo z vedení, přišel s ním sám na základě svých 

investigativních zjištění. Nikdo z redaktorů neměl pokyn označovat žalobce výrazem "Xxx" 

(svědecká výpověď M. S.). 

P. P. působí v časopise Reflex od roku 2008 jako externista na pozici webového 

editora. Popisek "Xxx" nebyl u fotografie žalobce, resp. koláže od začátku, dostal se tam až v 

souvislosti se systémovými změnami zpřístupňování článků na webu www.reflex.cz. Žádali o 

tuto změnu vývojové oddělení někdy na jaře 2014. Část systémové změny, která se týká 

uvedení popisku, byla programátory ukončena 27. 8. 2014, od toho dne nejpozději se tam 

popisek objevil, možná tam byl o něco dříve, ale mohlo jít maximálně o dny. Nový popisek je 

tam asi od května 2015. Název "Xxx" u té fotografie byl v redakčním systému veden už od 7. 

11. 2011, kdy byla anoncována obálka čísla Reflexu, které vyšlo následující den, šlo o název 

fotky. Systémová změna, která se týkala několika tisíc článků, měla za následek, že se u každé 

fotky objevil její redakční název. Nebyl za tím žádný zlý úmysl (svědecká výpověď P. P.). 

P. Š. pro žalovaného, resp. jeho právního předchůdce pracoval od roku 2008 do června 

2014; v období 2008 až 2011 a v období duben 2013 až červen 2014 byl na pozici 

šéfredaktora týdeníku Reflex. V mezičase byl na manažerské pozici ve vztahu k periodiku 

Blesk. V současné době již pro žalovaného nepracuje a jeho vztah k němu je aktuálně 

vyloženě kritický. Označení "Xxx" bylo použito poprvé v době, kdy pro Reflex nepracoval, 

během svědkova působení se výraz "Xxx" v textech Reflexu několikrát vyskytl, hlavně na 

webu, sám jej nikdy nepoužil, avšak čistě z estetických a nikoli věcných důvodů. Výraz 

odráží kritiku chování žalobce, je v něm i prvek neuctivosti, ale ta je reakcí na jednání 

žalobce. Požití výrazu "Xxx" vyjadřuje distanc od určitého chování politika reprezentujícího 

populismus a prvky politického extremismu, takové užití je legitimní, především co se týče 

žalobcových výroků z období 2013 - 2014, kdy publikoval vzkaz romské menšině k 

vystěhování a Romy označoval výrazem Cikáni. Je úkolem novinářů na takový postoj veřejně 

a viditelně upozornit. Nelze přehlédnout ani hrubý styl vyjadřování žalobce. Výraz "Xxx" 

může evokovat nižší dávku intelektuální schopnosti, přičemž žalobce vehementně popíral 

holocaust Romů za 2. světové války, podle svědka politik, který takto popírá zjevnou 

historickou okolnost závažného charakteru, neosvědčuje dostatečnou intelektuální ani kulturní 

vybavenost. Výraz "Xxx" se v Reflexu poprvé objevil 

http://www.reflex.cz/


21 66C 173/2013 pokračování 
 

 

v souvislosti s obálkou, kde byl ztvárněn žalobce jako klaun – exhibicionista. Obálky Reflexu 

je třeba tradičně vnímat jako na pomezí plakátu a uměleckého díla, představují určitou 

zkratku, je třeba je vnímat jako žurnalistickou hyperbolu, jde o součást karikatury. To slovo je 

třeba vnímat v tomto kontextu a skutečnost, že se později samostatně stalo populárním, je 

důkazem toho, že bylo zvoleno trefně a rezonovalo s použitou zkratkou. V žádném případě 

tímto výrazem nechtěl Reflex žalobce ponižovat. Žádné z periodik, které svědek  řídil,  

nemělo za cíl vulgárně komolit jméno kohokoliv. Je legitimní svědkovo vyjádření z e-mailové 

korespondence s JUDr. Samkovou, že úkolem médií je ztížit cestu k naplnění mocenských 

ambicí osobám jako je žalobce. Je zcela legitimní, aby se novináři ohrazovali proti populismu, 

který útočí proti určité skupině osob a vytváří skupinovou nenávist, svědek je zastáncem 

občanského aktivismu v médiích, a to tehdy, pokud jsou v ohrožení občanské svobody a 

lidská práva. Aktivistický  přístup  nebyl  v žádném  případě  zaměřen  konkrétně  ve  vztahu 

k žalobci, jde o univerzální princip se základy v americké žurnalistice, kdy úkolem novináře 

je kontrola moci a ochrana veřejnosti před populistickými politiky, kteří se snaží moc získat 

(svědecká výpověď P. Š.). 

J. N. s žalobcem spolupracuje a pojí je i přátelské vztahy, periodikum Reflex považuje 

obecně za  sympatické.  Celou  situaci  okolo  žalobce  a  výrazu  "Xxx"  je  třeba  vnímat v 

kontextu, kdy přibližně půl roku před prezidentskou i senátorskou volbou začal Reflex 

systematicky publikovat články, které uváděly o žalobci nepravdy nebo polopravdy. Poté, co 

Reflex napsal, že žalobce byl poradcem J.P. a že mu zkrachovala cestovní kancelář pro xxx, 

bylo vrcholem použití výrazu "Xxx", kdy Reflex ve čtenářích vytvořil dojem, že žalobce je 

opravdu pitomý. Ohlas tohoto výrazu byl různý, část čtenářů přizvukovala, druhá část to 

považovala za exces. Žalobce ještě v pozici prezidenta Asociace českých cestovních kanceláří 

a agentur se s Jiřím Paroubkem, který byl svého času ministrem pro místní rozvoj a pak 

premiérem, jen několikrát sešel, xxx Označení "Xxx" se na sociálních sítích chytilo jako 

přezdívka žalobce, Reflexu se podle svědka podařilo  svojí  kampaní  a  uvedeným  výrazem  

zdiskreditovat.  Tento  výraz  zaznamenali   s žalobcem poprvé až v souvislosti s Reflexem, 

bohužel se pak uchytil, svědek jej slýchá např. v hospodě, někteří lidé v této souvislosti 

reagují i agresivně. Názory žalobce nepovažuje svědek za hloupé, jeho postoje je naopak třeba 

vnímat jako odvážné. Kampaň Reflexu určitě znehodnotila finanční prostředky vynaložené do 

předvolebních kampaní žalobce (svědecká výpověď J. N.). 

Ve volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR konaných ve dnech získalo hnutí 

Xxx xxx. celkem 342.339 hlasů, tj. 6,88 % 

(oficiální výsledky předčasných voleb do PS PČR). 

Hnutí Xxx xxx na předvolebním plakátu použilo jako pozadí českou vlajku, na které je 

pět bílých ovcí a jedna černá, text plakátu obsahuje hesla "xxx" (předvolební plakát hnutí Xxx 

xxx). 

Obchodní společnost TxxxG s.r.o. byla zapsána do obchodního rejstříku dne 

10. 2. 2010, žalobce v ní měl od 11. 2. 2010 do 29. 8. 2011 obchodní podíl 15 procent, od 29. 

8. 2011 je jediným společníkem M.H. (výpis z OR ze dne 19. 11. 2013 pro TxxxG s.r.o.). 

Dne 24. 11. 2011 byl na webu www.kurzy.cz zveřejněn článek "E15: xxx xxx", který 

informuje o společnosti TxxxG, jejímž spolumajitelem byl i žalobce, který se však z firmy 

stáhl. Od počátku roku 2011 cestovní kancelář de facto nefunguje (článek "xxx xxx" 

zveřejněný dne 24. 11. 2011 na www.kurzy.cz). 

http://www.kurzy.cz/
http://www.kurzy.cz/


22 66C 173/2013 pokračování 
 

 

Na webu  xxx xxx (web xxx). Žalobce je v této firmě společníkem (mezi účastníky 

nesporné). 

V roce 2010 vyšla v nakladatelství Fragment kniha autorů J. N. V. a žalobce "xxx.", 

podle které se žalobce s J. P. potkali možná třikrát a nikdy ne sami, byl  však mnohokrát         

v kontaktu s jeho blízkým spolupracovníkem V. K. (kniha žalobce "xxx"). 

Rozsudkem ze dne xxx  rozhodl Městský soud v Praze o zamítnutí žaloby žalobce na 

ochranu osobnosti proti B. T., rozsudek nabyl právní moci dne 25. 7. 2012. Byla zamítnuta 

žaloba s žalobním návrhem, aby žalovaná byla povinna se zdržet šíření nepravdivého tvrzení 

o osobě žalobce, že doporučuje či navrhuje zřídit romský stát nebo že doporučuje, aby se do 

takového státu Romové vystěhovali, dále byla zamítnuta žalobcem požadovaná omluva a 

žalobci bylo uloženo zaplatit žalované náhradu nákladů řízení  (rozsudek Městského soudu v 

Praze ze dne xxx , č.j. 66C 31/2012- 80). Městský soud  v Praze poté zaslal obecnému 

zmocněnci žalobce J. N. přípis, v němž odpověděl na dotaz ohledně doručení písemného 

vyhotovení rozsudku žalobci. Obsahem přípisu je sdělení, že rozsudek byl v souladu s 

ustanoveními občanského soudního řádu doručován pouze zástupci žalobce do jeho datové 

schránky, kam byl rozsudek dodán dne 27. 6. 2012 a vzhledem           k tomu, že se zástupce 

nepřihlásil do své datové schránky ve lhůtě 10 dnů od  dodání, považuje se rozsudek v 

souladu s ustanovením § 17 odst. 4 zákona č. 300/2008 Sb. za doručený posledním dnem této 

lhůty, který připadl na sobotu. Rozsudek se tak považuje za doručený dnem 9. 7. 2012. 

Rozsudek nebyl v odvolací lhůtě napaden odvoláním a nabyl tak dne 25. 7. 2012 právní moci 

(přípis Městského soudu v Praze zástupci žalobce ze dne 13. 8. 2012, č.j. 66C 31/2012-89). 

Soud aplikoval tuto právní úpravu a judikaturu. 

Podle článku 10 odst. 1 Základní listiny práv a svobod má každý právo, aby byla 

zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho jméno. 

Podle článku 17 odst. 1, 2 a 4 Základní listiny práv a svobod je svoboda projevu 

zaručena. Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo 

jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez 

ohledu na hranice státu. Svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit 

zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod 

druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti. 

Vzhledem k tomu, že k uveřejnění napadaných článků a fotografie došlo před 1. 1. 

2014, soud v souladu s ustanovením § 3028 občanského zákoníku  č. 89/2012 Sb. vycházel    

z úpravy občanského zákoníku č. 40/1964 Sb. (zkráceně obč. zák.), ve vztahu k zdržovací 

povinnosti pro futuro pak z nové právní úprav, tedy občanského zákoníku č. 89/2012 Sb. 

Podle ustanovení § 11 obč. zák. má fyzická osoba právo na ochranu své osobnosti, 

zejména života a zdraví, občanské cti a lidské důstojnosti, jakož i soukromí, svého jména a 

projevů osobní povahy. 

Podle ustanovení § 13 odst. 1 obč. zák. má fyzická osoba právo se zejména domáhat, 

aby bylo upuštěno od neoprávněných zásahů do práva na ochranu její osobnosti, aby byly 

odstraněny následky těchto zásahů a aby jí bylo dáno přiměřené zadostiučinění. 

Podle ustanovení § 13 odst. 2, 3 obč. zák. pokud by se nejevilo postačujícím 

zadostiučinění podle odstavce 1 zejména proto, že byla ve značné míře snížena důstojnost 

fyzické osoby nebo její vážnost ve společnosti, má fyzická osoba též právo na náhradu 

nemajetkové újmy v penězích. Výši náhrady podle odstavce 2 určí soud s přihlédnutím k 



23 66C 173/2013 pokračování 
 

 

závažnosti vzniklé újmy a k okolnostem, za nichž k porušení práva došlo. 

Podle ustanovení § 82 odst. 1 o. z. člověk, jehož osobnost byla dotčena, má právo 

domáhat se toho, aby bylo od neoprávněného zásahu upuštěno nebo aby byl odstraněn jeho 

následek. 

Svoboda projevu představuje jeden z konstitutivních znaků demokratické pluralitní 

společnosti, v níž je každému dovoleno vyjadřovat se k věcem veřejným a vynášet o nich 

hodnotící soudy (nález Ústavního soudu ze dne 11. 11. 2005 sp. zn. I. ÚS 453/03). 

Články 10 i 17 Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“) vyjadřují 

základní ústavní hodnoty právního řádu České republiky, jako demokratického právního státu. 

Ústavně zaručené právo vyjadřovat své názory je obsahově omezeno právy jiných, zejména 

právy uvedenými v čl. 10 Listiny. Kolize obou práv se realizuje v rovině podústavní, např. při 

aplikaci občanského zákoníku. Při aplikaci těchto zákonných ustanovení musí mít soudce 

vždy na paměti ústavní dimenzi aplikace zákona, která se projevuje poměřováním obou 

ústavních práv (srov. např. nález Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 367/03, usnesení Ústavního 

soudu sp. zn. I. ÚS 255/07, usnesení Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 1158/07). 

Právo podle čl. 17 Listiny je zásadně rovno základnímu právu podle čl. 10 Listiny 

(nález Ústavního soudu ze dne 10. 12. 1997 sp. zn. II. ÚS 357/96), přičemž je třeba dbát na to, 

aby s přihlédnutím k okolnostem každého případu jednomu z těchto práv nebyla bezdůvodně 

dána přednost před právem druhým (obdobně srov. nález Ústavího soudu ze dne 25. 6. 1996 

sp. zn. IV. ÚS 154/96). [Rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 31. 1. 2007 sp. zn. 30 Cdo 

2711/2006] 

Při střetu svobody projevu s právem na ochranu osobnosti, tedy základních práv, která 

stojí na stejné úrovni, bude vždy v prvé řadě věcí nezávislých soudů, aby s přihlédnutím k 

okolnostem každého jednotlivého případu pečlivě zvážily, zda jednomu právu nebyla 

nedůvodně dána přednost před právem druhým (srov. např. nález Ústavního soudu sp. zn. IV. 

ÚS 154/97). 

Z relevantní judikatury Ústavního soudu i Evropského soudu pro lidská práva lze – jak 

uvádí nález Ústavního soudu ze dne 23. 6. 2015, sp. zn. II. ÚS 577/13 - abstrahovat jistá 

východiska (typové problémy), na jejichž posouzení musí obecné soudy v těchto případech 

založit své rozhodnutí (např. nález ze dne 20. května 2014 sp. zn. IV. ÚS 1511/13). Zejména 

musí být brána v potaz 1) povaha výroku (tj. zda jde o skutkové tvrzení či 

hodnotový/hodnotící soud), 2) obsah výroku (např. zda jde o projev „politický“ či 

„komerční“), 3) forma výroku (zejména nakolik je předmětný výrok expresivní či dokonce 

vulgární), 4) postavení kritizované osoby (např. zda jde o osobu veřejně činnou či dokonce o 

osobu aktivní v politickém životě, případně o osobu veřejně známou), 5) zda se výrok 

(kritika) dotýká soukromé či veřejné sféry této kritizované osoby, 6) chování kritizované 

osoby (např. zda kritiku sama „vyprovokovala“) či jak se posléze ke kritice postavila), 7) kdo 

výrok pronáší (např. zda se jedná o novináře, běžného občana, politika apod.), a konečně, 8) 

kdy tak učiní (tzn. např. jaké měl či mohl mít jeho autor v daný okamžik k dispozici konkrétní 

údaje, z nichž vycházel, a v jaké situaci tak učinil). Každý z těchto faktorů hraje jistou roli při 

hledání spravedlivé rovnováhy mezi základními právy stojícími v kolizi, ovšem jejich 

relevantní váha závisí vždy na jedinečných okolnostech každého případu. Zároveň je třeba 

zdůraznit, že tento výčet relevantních faktorů není taxativní; z hlediska celkového kontextu 

věci mohou být ve specifických případech významné i okolnosti, jež nelze do žádné z právě 

zmíněných kategorií zařadit (srov. nález ze dne 3. 2. 2015 sp. zn. II. ÚS 2051/14, body 25 až 

31; nález ze dne 14. 4. 2015 sp. zn. II. ÚS 2296/14, bod 20). 



24 66C 173/2013 pokračování 
 

 

Podle citovaného nálezu Ústavního soudu ze dne 3. 2. 2015 sp. zn. II. ÚS 2051/14 je 

nutno při vyvažování vzít v potaz, je klasifikace samotných sporných výroků stěžovatele. 

Ústavní soud ve své dosavadní rozhodovací praxi jasně vyžaduje, aby soudy braly v potaz, 

zda sporné výroky mají charakter skutkového tvrzení či hodnotícího (hodnotového) soudu 

[srov. nález sp. zn. I. ÚS 156/99 ze dne 8. 2. 2000, nález sp. zn. IV. ÚS 146/04 ze dne 4. 4. 

2005, či nález sp. zn. I. ÚS 367/03 ze dne 15. 3. 2005], což je požadavek plně korespondující 

s rozhodovací praxí Evropského soudu pro lidská práva (srov. rozsudek ve věci Lingens proti 

Rakousku ze dne 8. 7. 1986, stížnost č. 9815/82, odst. 46). Uvedené rozlišení je z ústavního 

hlediska důležité zejména proto, že samy hodnotící soudy nepodléhají důkazu pravdy. Jak 

shrnul Ústavní soud, "existenci faktů lze prokázat, leč pravdivost jejich hodnocení podrobit 

důkazům nelze. Ve vztahu k hodnotícím soudům nelze tedy požadavek, dokázat jejich 

pravdivost, naplnit a takový požadavek samotnou svobodu názoru porušuje" [srov. nález ze 

dne 8. 2. 2000 sp. zn. I. ÚS 156/99). Všechny sporné výroky stěžovatele mají charakter 

hodnotových soudů, tedy subjektivních názorů stěžovatele. Jak však Ústavní soud k silné 

ústavní ochraně hodnotových soudů dodává, "to však neznamená, že hodnotové soudy jsou 

zcela nenapadnutelné v rámci řízení na ochranu osobnosti. Tam, kde je nějaké prohlášení 

hodnotovým soudem, může přiměřenost zásahu do osobnostních práv záviset na tom, zda 

existuje dostatečný faktický podklad pro napadené prohlášení, protože i hodnotový soud, bez 

jakéhokoli faktického podkladu, může být přehnaný" [nález sp. zn. I. ÚS 367/03 ze dne 15. 3. 

2005 (N 57/36 SbNU 605)]. Jinak řečeno, "presumpcí dovolené kritiky (presumpcí ústavní 

konformity) je chráněn toliko hodnotící úsudek, nikoli tvrzení faktů, která v míře, v níž 

sloužila za základ kritiky, musí naopak důkazně prokazovat kritik sám" [srov. nález sp. zn. 

IV. ÚS 23/05 ze dne 17. 7. 2007 (N 111/46 SbNU 41), obdobně srov. rozsudek Evropského 

soudu pro lidská práva ze dne 17. 12. 2004 ve věci Pedersen a Baadsgaard proti Dánsku, 

stížnost č. 49017/99, odst. 76]. U hodnotových soudů je tak nutno zvažovat jejich přiměřenost 

ve vztahu ke kritizované skutečnosti (srov. rozsudky Evropského soudu pro lidská práva 

Jerusalem proti Rakousku ze dne 27. 2. 2001, č. 26958/95, odst. 43 či Kuliś and Różycki proti 

Polsku ze dne 6. 10. 2009, č. 27209/03, odst. 38, nebo Oberschlick proti Rakousku ze dne  23. 

5. 1991, č. 11662/85, odst. 59). Je tedy rozdíl mezi použitím tvrdých či ostrých výrazů, které 

se však opírají o kritizovaný skutkový základ a jsou přiměřené cílům kritiky, resp. 

kritizovaným skutečnostem, na straně jedné, a samoúčelnými vulgaritami či urážkami, na 

straně druhé. 

Podle nálezu Ústavního soudu ze dne 15. 3. 2005, sp. zn. I. ÚS 367/03, lze obecně 

konstatovat, že osoby veřejně činné, tedy politici, veřejní činitelé, mediální hvězdy aj., musí 

akceptovat větší míru veřejné kritiky než jiní občané. Důvod tohoto principu je dvojí. Jednak 

se tím podporuje veřejná diskuze o veřejných věcech a svobodné utváření názorů. Co největší 

bohatost diskuze o věcech veřejných by měla být státní mocí regulována jen v míře nezbytně 

nutné (srov. čl. 17 odst. 4 Listiny základních práv a svobod). Současně tím stát akceptuje, že 

jeho mocenský zásah do svobody projevu, za účelem ochrany dobrého jména jiných občanů, 

by měl přijít subsidiárně, tedy pouze tehdy, pokud nelze škodu napravit jinak. Škodu lze 

napravit jinak než zásahem státu, např. užitím přípustných možností k oponování 

kontroverzních a zavádějících názorů. Tak lze často minimalizovat škodlivý následek 

sporných výroků mnohem efektivněji, než cestou soudního řízení (podobně nález Ústavního 

soudu ze dne 17. 7. 2007, sp. zn. IV. US 23/05, nebo nález Ústavniho soudu ze dne 4. 4. 2005, 

sp. zn. IV. US 146/04). 

Práva na ochranu osobnosti se mohou samozřejmě domáhat i politici a ostatní veřejně 

činné osoby; měřítka posouzení skutkových tvrzení a hodnotících soudů jsou však v jejich 

případech mnohem měkčí ve prospěch původců těchto výroků. Je to dáno skutečností, že 

osoba vstoupivší na veřejnou scénu musí počítat s tím, že jakožto osoba veřejně známá bude 



25 66C 173/2013 pokračování 
 

 

pod drobnohledem veřejnosti, která se zajímá o její jak profesní, tak i soukromý život, a 

současně jej hodnotí, zvláště jedná-li se o osobu, která spravuje veřejné záležitosti. [Usnesení 

Nejvyššího soudu ČR ze dne 29. 11. 2007, sp. zn. 30 Cdo 1941/2007] 

Svoboda projevu však nemůže být chápána jako právo zcela bezbřehé, takže vybočí-li 

publikovaný názor z mezí obecně uznávaných pravidel slušnosti v demokratické společnosti, 

ztrácí tím charakter korektního úsudku (zprávy, komentáře) a jako takový se zpravidla ocitá 

již mimo meze právní ochrany (Rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 18. 3. 2008 sp. zn. 30 

Cdo 5018/2007). 

Vybočí-li publikovaný názor z mezí obecně uznávaných pravidel slušnosti v 

demokratické společnosti, ztrácí tím charakter korektního úsudku (zprávy, komentáře) a jako 

takový se zpravidla ocitá již mimo meze právní ochrany (obdobně srovnej nález sp. zn. III. 

ÚS 359/96, Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 8, C.H. Beck, 1998, 

str. 367) (Rozsudek Nejvyššího soudu ČR sp. zn. 30 Cdo 149/2010 ze dne 6. 9. 2011). 

Je zřejmé, že právem přípustná kritika předpokládá, že při ní nejsou překročeny meze 

věcné a konkrétní kritiky a dále, že je přiměřená co do obsahu i formy. Takto jsou míněny i 

použité výrazy, formulace, spojení apod., přičemž podstatné je, že tato kritika tak nevybočuje 

z mezí nutných k dosažení sledovaného a zároveň společensky uznávaného účelu (Rozsudek 

Nejvyššího soudu ČR sp. zn. 30 Cdo 1872/2004 ze dne 30. 6. 2005). 

Výkonem práva kritiky nedojde k neoprávněnému zásahu do osobnosti fyzické osoby 

pouze v případě, že jde o kritiku právem přípustnou, resp. kritiku oprávněnou. To 

předpokládá, že nejsou překročeny meze věcné a konkrétní kritiky, a současně, že je kritika 

přiměřená i co do obsahu, formy a místa, tj. že nevybočuje z mezí nutných k dosažení 

sledovaného a zároveň uznávaného cíle (Rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 28. 5. 2009 

sp. zn. 30 Cdo 2305/2007, publikován ve Sbírce soudních rozhodnutím a stanovisek 8/2011). 

K tomu, aby hodnotový soud nevybočil z mezí ústavnosti, se obecně vyžaduje, aby 

měl určitý základ. Při hodnocení základu hodnotového soudu je nutné vzít zřetel na celý 

článek, nikoliv jen na jednu či dvě dotčené věty, jak to činí obecné soudy, stejně jako na 

celospolečenský kontext, v němž jsou určité výroky pronášeny [srov. rozhodnutí Evropského 

soudu pro lidská práva Feldek proti Slovensku (2001), odst. 86, interpretující hodnotící 

adjektivum "fašistický"]. Soudní ochrana dobrého jména takovýchto veřejně činných osob je i 

proto realizována v míře menší než ochrana dobrého jména kohokoliv jiného, který má 

mnohem menší spektrum možností vstoupit do veřejné diskuse než osoba veřejně činná. 

(Nález Ústavního soudu ze dne 15. 3.2005 sp. zn. I. ÚS 367/03). 

Obrana proti zneužívání svobody slova a práva na informace však nemůže spočívat v 

absolutních zákazech. Občanský zákoník i tiskový zákon mají dostatečné prostředky na 

ochranu proti zneužívání svobody slova a práva na informaci, jejichž smyslem je postihovat 

jednotlivé excesy, nikoliv stanovovat absolutní zákazy (Nález Ústavního soudu ze dne 15. 5. 

2012, sp. zn. II ÚS 171/12). 

Dle posledně citovaného nálezu pak vyjádření určitého omezení zákazu odkazem např. 

na veřejný zájem (nebo v posuzované věci na oprávněnou kritiku) bez dalšího nečiní výrok 

soudu nevykonatelným, neboť je v možnostech exekučního soudu, aby posoudil naplnění 

takové výjimky. 

Samo uveřejnění nepravdivého údaje, dotýkajícího se osobnosti fyzické osoby, 

zakládá zpravidla neoprávněný zásah do práva na ochranu její osobnosti, odůvodňující 

požadavek na poskytnutí zadostiučinění podle ustanovení § 13 odst. 1 obč. zák. 



26 66C 173/2013 pokračování 
 

 

Platí, že zatímco tvrzení určitých nepravdivých skutečností samo o sobě lze dokonce i 

obecně zakázat, vyslovování názorových soudů, byť kontroverzních, zásadně požívá ústavní 

ochrany. Ne všechna zveřejnění nepravdivého údaje ovšem musí automaticky představovat 

zásah do osobnostních práv: takový zásah je dán pouze tehdy, jestliže existuje mezi zásahem a 

porušením osobnostní sféry příčinná souvislost a jestliže tento zásah v konkrétním případě 

přesáhl určitou přípustnou intenzitu takovou mírou, kterou již v demokratické společnosti 

tolerovat nelze (shodně srov. již nález Ústavního soudu ze dne 8. 2. 2000, sp. zn. I. ÚS 156/99, 

rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 26. 3. 2013, sp. zn. 23 Cdo 120/2013). 

 

Podle názoru Ústavního soudu, vyjádřeném také v posledně zmíněném nálezu ze dne 

8. 2. 2000, sp. zn. I. ÚS 156/99, je nutno respektovat určitá specifika běžného periodického 

tisku, určeného pro informování nejširší veřejnosti (na rozdíl např. od publikací odborných), 

který v určitých případech musí - především s ohledem na rozsah jednotlivých příspěvků a 

čtenářský zájem - přistupovat k určitým zjednodušením, a nelze bez dalšího tvrdit, že každé 

zjednodušení (či zkreslení) musí nutně vést k zásahu do osobnostních práv dotčených osob. 

Lze tedy stěží trvat na naprosté přesnosti skutkových tvrzení a klást tak na novináře -  ve 

svých důsledcích - nesplnitelné nároky. Významné proto musí vždy být to, aby celkové 

vyznění určité informace odpovídalo pravdě. 

Karikatura náleží do podmnožiny hodnotících soudů, jedná se o jiný způsob kritiky, 

jež svým terčem činí určitý charakterový rys, tělesnou vlastnost, čin konkrétní karikované 

osoby, na který pomocí ironie a nadsázky upozorňuje a tímto způsobem kritizuje. Umění 

karikaturisty není v tom být přiměřený a nestranný, ale právě v tom, že je ostrý a jednostranný 

(srov. Herczeg, J.: Meze svobody projevu, Nakladatelství Orac, Praha 2004, s. 71). Stejně 

jako kritika je karikatura hodnocena jak podle svého obsahu, tak podle formy, jíž je na určitou 

skutečnost upozorňováno. Pro karikaturu je typické, že zveličuje, přehání a ironizuje, a proto 

nezbytným předpokladem pro bezchybné právní posouzení je odstranění satirického hávu, do 

nějž se halí; vlastní informace i karikatura musí spočívat na reálném základě, byť 

minimálním. Vzhledem k tomu, že karikatura používá výrazových prostředků sobě vlastních, 

je třeba na způsob, jímž se vyjadřuje, nahlížet shovívavěji, nelze však připustit, aby zcela 

zjevně přesáhla meze přiměřenosti v poměru ke sledovanému cíli kritiky (tzv. intenzívní 

exces). (nález Ústavního soudu ze dne 4. 4. 2005 sp. zn. IV. ÚS 146/04, shodně usnesení 

Nejvyššího soudu ČR ze dne 26. 4. 2012, sp. zn. 30 Cdo 517/2011) 

Soud na základě zjištěného skutkového stavu a s užitím citované právní úpravy a 

ustálených názorů judikatury Ústavního soudu a Nejvyššího soudu ČR dospěl k závěru, že 

žaloba je důvodná, byť i zde jen částečně, pokud  se jí žalobce domáhá ochrany v souvislosti  

s užitím označení (zkomoleniny jména/přezdívky) „Xxx“ v článku „Xxx: Xxx xxx xxx xxx 

xxx“ ze dne xxx a v Online komentáři redaktorů Reflexu s názvem 

„Xxx“ ze dne xxx , uveřejněných na webu www. reflex.cz, v ostatních případech napadané 

užití označení „Xxx“ soud shledal v mezích oprávněné svobody projevu. 

Ve vztahu k upravené fotografii žalobce jako klauna, ve vztahu k tvrzení o tom, že 

žalobce byl poradcem J.P., ve vztahu k tvrzení o krachu cestovky na xxx a ve vztahu k 

fotografii zachycující jeho přítelkyni s doplněným komentářem, pak soud shledal žalobu zcela 

nedůvodnou. 

Přestože žalobu shledal částečně důvodnou ve vztahu k značení „Xxx“, neshledal 

žalobu ani z části důvodnou, pokud žalobce požadoval zadostiučinění v penězích, stejně tak 

pokud byla požadována omluva v týdeníku Reflex, neboť neoprávněný zásah soud shledal 

http://www/


27 66C 173/2013 pokračování 
 

 

pouze u dvou příspěvků uveřejněných na webu. Požadavek na omluvu na webu tak ve vztahu 

k těmto příspěvku shledal soud důvodným, k ostatním nikoli. 

Vzhledem k tomu, že soud vyhodnotil, že užití označení „Xxx“ ve vztahu k žalobci 

může, ale nemusí požívat ústavně právní ochranu svobody projevu, tak požadoval-li žalobce 

zdržení se užívání označení Xxx, soud zde vyhověl pouze částečně, a to rozsahu případů, 

které nebudou projevem oprávněné kritiky. Ve zbývajícím rozsahu, tj. tam, kde o oprávněnou 

kritiku půjde, soud žalobu i stran zdržovacího nároku zamítl (ke konstrukci a vykonatelnosti 

takového výroku srov. shora citovaný nález Ústavního soudu sp. zn. II ÚS 171/12). 

Nyní jednotlivě: 

Pokud jde o napadané skutkové tvrzení, že žalobce byl poradcem J.P.,      v řízení sice 

nebylo prokázáno a žalovaný na prokazování i rezignoval, že by žalobce byl (oficiálním) 

poradcem J.P., přestože bylo prokázáno, že se to před uveřejněním článku "Xxx xxx" i říkalo, 

byla to rozšířená fáma, na kterou reagoval spolupracovník žalobce J. N. i v knize o žalobci 

xxx. Tato informace však nebyla zcela bez racionálního jádra, když bylo prokázáno, že 

žalobce a J.P. se pracovně sešli, žalobce jako představitel Asociace českých cestovních 

kanceláří a agentur a   J. .P.        v pozici ministra pro místní rozvoj a později premiéra, těžko 

si lze představit, že jejich vzájemná debata nezahrnovala i úvahy o cestovním ruchu, kdy jistě 

J.P. názor žalobce zajímal a žalobce jistě svůj názor se zájmem prezentoval, nadneseně řečeno 

zde lze i uzavřít, že se spolu radili a že tedy použití výrazu v tomto širokém, zjednodušujícím 

významu je i trefné. Navíc i pokud soud bude zastávat užší výklad výrazu, tedy jako 

oficiální/placený/najatý poradce, což skutečně žalobce ve vztahu k J.P. nebyl, nemá takový 

nepravdivý údaj způsobilost zasáhnout osobnostních práv, není přeci nijak dehonestující, 

pokud člověk v čele asociace působící v oblasti cestovního ruchu radí ministrovi  místního 

rozvoje, popř. premiérovi  vlády,  naopak  je  to výrazem  fundovanosti  v předmětné oblasti, 

také nelze přehlédnout, že - jak vypověděl J. N. – sám žalobce jako představitel cestovních 

kanceláří a agentur zval J.P. jako představitele exekutivy na různé akce, koneckonců v pořadu 

ONE MAN SHOW k dotazu, koho by žalobce volil mezi 

T. a P. si vybírá právě P. V kontextu uvedeného zde zcela chybí dehonestující potencionalita. 

Požadoval-li tedy žalobou žalobce za uveřejnění předmětného údaje omluvu, žaloba 

zde nebyla důvodná postupem podle ustanovení § 13 odst. 1. obč. zák. arg. a contrario, když 

soud zde vůbec neshledal neoprávněný zásah do osobnostních práv žalobce. 

Pokud jde o požadavek omluvy za to, že žalovaný v článku "Xxx  aneb pohádka o 

přímé  demokracii"  uvedl,  že  žalobci  zkrachovala  cestovka  pro  xxx,  pak  předně        z 

provedeného dokazování vyplynulo, že žalovaný neuvedl, že žalobci zkrachovala cestovka na 

xxx, nýbrž že (nápad se nepovedl a) firma zkrachovala, což bylo prokázáno jako pravdivé, 

sám žalobce to nepopíral, pravdou je též to, že žalobce se na cestovce jako společník dříve i 

podílel a že tato právě realizovala jeho nápad z televizního pořadu Den D, kde žalobce radil 

jako osobnost z byznysu podnikatelům. Skutečnost, že žalobce v době krachu již nebyl 

společníkem cestovky, jak bylo prokázáno, nečiní sdělení žalovaného nepravdivým, neboť 

žalovaný toto o žalobci ani netvrdí. Navíc, i pokud by žalovaný skutečně v článku uvedl, že 

žalobci zkrachovala cestovka, pak bez ohledu na to, že v době krachu již žalobce nebyl 

společníkem cestovky, je jistě přípustnou novinářskou zkratkou takto zjednodušeně řečeno 

vyjádřit konečný neúspěch projektu, na jehož počátku (u nápadu) žalobce stál. 



28 66C 173/2013 pokračování 
 

 

Požadoval-li tedy žalobou žalobce za uveřejnění předmětného údaje omluvu, žaloba 

zde nebyla také důvodná postupem podle ustanovení § 13 odst. 1. obč. zák. arg. a contrario, 

když ani zde soud neshledal neoprávněný zásah do osobnostních práv žalobce. 

Pokud žalobce požadoval omluvu za to, že z jeho facebookového profilu byla stažena 

a uveřejněna soukromá fotografie s přidaným komentářem, který se nezakládá na pravdivých 

údajích, pak předně lze těžko hovořit o soukromé fotografii, když sám žalobce ji na svém 

facebookovém profilu volně zpřístupnil, a to včetně svého komentáře, což uvádí i sám žalobce 

v žalobě. Údaj „Foto: Archiv“ pod fotografií žalobce nenapadá, navíc z textu je skutečný 

zdroj (facebookový profil žalobce) zřejmý. Současně je třeba zdůraznit, že na fotografii není 

zachycen on, nýbrž jeho přítelkyně, takže pokud vůbec by zde uveřejněním předmětné 

fotografické podobizny mohl být někdo zasažen na osobnostních právech, tak nikoli žalobce, 

ale jeho přítelkyně. Pokud pak žalobce požaduje omluvu i za to, že se přidaný komentář 

nezakládá na pravdivých údajích, pak pro svou obecnost takové znění zcela postrádá 

satisfakční způsobilost, navíc – jak je uvedeno shora – sám žalobce v žalobě potvrzuje, že 

komentář k fotografii o okolnostech jejího vzniku je z jeho facebookového profilu. 

Požadavek žalobce na omluvu za to, že z jeho facebookového profilu byla stažena a 

uveřejněna soukromá fotografie s přidaným komentářem, který se nezakládá na pravdivých 

údajích, není důvodný a soud tak i v tomto rozsahu žalobu zamítl postupem podle ustanovení 

§ 13 odst. 1. obč. zák. arg. a contrario. 

Pokud požadoval žalobce zadostiučinění v penězích (ve výši 300.000 Kč) za 

nadužívanost, soustavnost, kampaňovitost užívání výrazu „Xxx“ a klaunského vyobrazení, 

jedná se o zjevně nedůvodně uplatněný nárok. Bez ohledu na to, zda uvedeným jednáním bylo 

či nebylo neoprávněně zasaženo do osobnostních práv žalobce, vyplynulo z provedeného 

dokazování, že mediální pozornost, které se žalobci dostalo ze strany žalovaného v jeho 

jednotlivých napadaných mediálních výstupech, a to bráno jednotlivě i v souhrnu, rozhodně 

nebyla taková, že by zde byly naplněny premisy shora citovaného ustanovení § 13 odst. 2 obč. 

zák. Lze jen připomenout, že napadané mediální výstupy jsou z doby, kdy žalobce uspěl         

v senátorských volbách a stal se senátorem a usiloval o prezidentský post, zde úspěšný nebyl, 

avšak rozhodně nikoli z důvodu mediálních výstupů žalovaného, nýbrž z formálních důvodu, 

kdy byl z volby vyřazen. Pak však on a jeho hnutí Xxx  zaznamenali úspěch ve volbách do 

Poslanecké sněmovny, žalobce se dle průzkumů veřejného mínění stále těší značné popularitě 

a evidentně nestrádá ani podnikatelsky. 

Žalobní nárok, kterým žalobce požadoval 300.000 Kč jako zadostiučinění v penězích 

tak soud zamítl postupem podle ustanovení § 13 odst. 2 obč. zák. arg.  a contrario, když          

v posuzované věci, pokud vůbec došlo k neoprávněnému zásahu do osobnostních práv 

žalobce (viz dále), je omluva rozhodně postačujícím zadostiučiněním. Žádným z napadaných 

mediálních výstupů žalovaného (tedy dokonce nehledě na otázku jejich oprávněnosti) nedošlo 

k tomu, že by snad ve značné míře byla snížena důstojnost žalobce nebo jeho vážnost ve 

společnosti. Těžko si lze toto i vůbec představit v situaci, kdy – zde i zcela abstrahujíc od 

veřejně prezentovaných názorů - žalobce sám na svůj facebookový profil umísťuje 

fotomontáž prasečího kentaura s nadpisem "xxx", kde je horní polovina těla (včetně hlavy) 

žalobce spojena s prasečím tělem (fotografie „xxx“ zveřejněná na facebookovém profilu  

žalobce),  nezdráhá   se   vyprávět   vulgární   vtipy,   natáčí   názorový   videovstup   z 

masážního lůžka či tělocvičny atp. 

Uvedené souvisí i s tím, že pokud žalovaný žalobce karikoval jako klauna, pak taková 

karikatura stojí zjevně na reálném základě, přičemž do jisté míry lze říci, že předmětná 

karikatura je dokonce k žalobci laskavější, než slovní kritika žalovaného, kde vedle jakési 

směšnosti žalobcova veřejného vystupování, exhibicionismu, vyjadřování se ke všemu 



29 66C 173/2013 pokračování 
 

 

podbízení se veřejnosti, významnou měrou rezonuje i prvek určité nebezpečnosti názorů 

hlásaných žalobcem. Jedná se především o žalobcův populismus s nabídkou laciných, 

líbivých řešení (resp. „řešení“), xenofobii, nacionalismus. Z provedeného dokazování 

vyplynulo, že takovéto hodnocení veřejně prezentovaných názorů žalobce není na mediální 

scéně rozhodně osamělé. Je-li pak ze strany žalobce napadáno, že klaunská červeno (nos) bílá 

(tvář) je současně asociací japonských kořenů žalobce, pak i pokud by to byla pravda, šlo by o 

legitimní signifikantní prvek ve vztahu k žalobci bez negativní konotace, rozhodně z něj nelze 

dovozovat nějaký prvek nesnášenlivosti. 

Žalovaná karikaturu  žalobce  jako  klauna  užila  opakovaně,  vždy  ale  v souvislosti  

s prezentací/kritikou názorů, žalobce vyobrazuje i jiným způsobem. K užití došlo 

koncentrovaně v období prezidentské kampaně a dalších voleb, kterých se žalobce či jeho 

hnutí účastnili. Přestože předběžné opatření se na fotografii nevztahovalo, žalovaný již po 

podání žaloby k novým článkům předmětnou karikaturu nepřipojuje (nebyl tvrzen opak). 

Pokud jde o karikaturu žalobce jako klauna, soud shledal její podobu a i četnost          

v mezích oprávněné kritiky. V kontextu s použitím klaunských prvků pak je vhodné 

připomenout, že to byl sám žalobce, kdo se v předvolební kampani prezentoval i jako 

vypravěč vtipů. 

Požadoval-li tedy žalobce v souvislosti s karikováním své osoby jako klauna žalobou 

omluvu a zdržení se užití takové karikatury, žaloba zde nebyla důvodná postupem podle 

ustanovení § 13 odst. 1. obč. zák. arg. a contrario, když soud zde vůbec neshledal 

neoprávněný zásah do osobnostních práv žalobce. Pokud i v souvislosti s kampaňovitostí užití 

karikatury požadoval zadostiučinění v penězích, pak k tomu se soud vyjádřil již výše. 

Těžiště sporu, resp. dominantní zásah pak žalobce spatřoval v užívání, potažmo 

nadužívání označení výrazu „Xxx“. 

Žalovaný výraz „Xxx“ poprvé nepoužil izolovaně, ale právě jako součást klaunské 

karikatury žalobce na titulní straně časopisu Reflex č. xxx v z xxx , resp. na webu reflex.cz se 

sice objevil výraz již o den dříve, ale v zjevné souvislosti s uvedeným novým číslem. Článek 

na www.reflex.cz totiž referuje o obrovském (kladném i záporném) ohlasu, jaký (anoncovaná) 

titulní strana vyvolala. 

Výraz Xxx jako slovní tvar zjevně vychází z křestního jména žalobce (T.) a slova xxx 

xxx xxx xxx a obdobně (nic nenasvědčuje tomu, že by mělo jít o spojení se slovem Pinocchio, 

jak z počátku argumentoval žalovaný, jiné by to mohlo být při užití prvku špičatého nosu v 

karikatuře, což obsahem vyobrazení není). 

Právě druhý slovní základ zjevně formou zkratky kriticky reaguje na názory a postoje 

žalobce, které žalovaný rozsáhle na stránkách Reflexu i webu www.reflex.cz sleduje a 

kritizuje, a to ještě i před listopadem 2012. V tomto smyslu lze konstatovat, že je považuje za 

jakési (až nebezpečné) xxx, pitomosti a žalobce tak pak za xxx… Jistě jde o výrazy 

nespisovné češtiny, část z nich (xxx) představuje výrazy hanlivé, o části (xxx) už to tak 

neplatí (srov. Slovník nespisovné češtiny, 3. rozšířené vydání, Maxdorf, 2009), každopádně 

jde o výraz expresivní, jehož užití nepatří mezi běžné výrazové prostředky oprávněné kritiky, 

přesto však – s odkazem na judikaturu Evropského soudu pro lidská práva i českých soudů z 

ní vycházející není použití takto expresivního výrazu absolutně vyloučeno, je-li použito 

účelně. Nutno zde současně uvést, že expresivnost výrazu je  umenšena  tím,  že  není  použit  

ve  svém  základním  tvaru,  nýbrž  právě  složeně s křestním jménem žalobce, což pak – jak 

je popsáno dále – má právě mnohem větší význam z pohledu ochrany důstojnosti než cti. 

http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/


30 66C 173/2013 pokračování 
 

 

Z provedeného dokazování pak vyplynulo, že žalovaný své názory na žalobce 

čtenářům rozsáhlé vysvětluje a popisuje, že čtenář ví, na základě jakých konkrétních názorů, 

postojů a činů volí žalovaný uvedenou slovní zkratku ke kritické identifikaci žalobce. Jak 

popsáno výše, ze strany žalovaného jde zejména o varování před populismem, 

nacionalismem, extremismem potažmo jeho schvalováním, před xenofobií a rasovou 

nesnášenlivosti. 

Lze v tomto směru hovořit až o angažované žurnalistice, žalovaný prostřednictvím 

tehdejšího šéfredaktotora Reflexu i otevřeně přiznal, že bylo jejich cílem problematizovat 

cestu k naplnění ambicí osobám jako je žalobce, realizovat tak prostřednictvím médií kontrolu 

politické moci a chránit veřejnosti před populistickými politiky. 

Žalobce má (a sám dlouhodobě cíleně využívá) možnost sebeprezentace. Žalobce jako 

osoba vstoupivší na veřejnou scénu musel a musí počítat s tím, že jakožto osoba veřejně 

známá bude pod drobnohledem veřejnosti, která se zajímá o její jak profesní, tak i soukromý 

život, a současně jej hodnotí, zvláště jedná-li se o osobu, která spravuje veřejné záležitosti, že 

tedy mediální obraz nebude založen jen takový, jaký si on přeje a snaží si jej systematicky, 

cíleně (až manipulativně – srov. vyjádření žalobce v pořadu ONE MAN SHOW). Pokud pak 

tato  pozornost  médií   byla  menší   či   snad   méně  kritická  v době,   kdy  působil   pouze  

v podnikatelské sféře, pak zcela logicky v okamžiku, kdy aktivně vstoupil do politického 

života, a to na celorepublikové úrovni, když usiloval prezidentský post, je zájem o jeho osobu 

násobně vyšší včetně tvrdé kritiky, přičemž jako předseda politické strany/hnutí pak musí 

nutně počítat s tím, že mu budou přičítány i činy či výroky politického uskupení, v jehož čele 

stojí (tím spíše jde-li o seskupení málopočetná). Z provedeného dokazování jednoznačně 

vyplynulo,  že  mediální   pozornosti   se   žalobci   ze   strany  žalovaného   začalo   dostávat 

v souvislosti s jeho (úspěšnou) senátorskou kandidaturou v roce 2012. 

Sám žalobce nepopírá, že je politikem kontroverzním, že provokativně otvírá žhavá 

témata,  vyzývá  k tomu  nebýt  politicky  korektní  a  volí  často  silná  slova,  vyjadřuje  se   

k širokému spektru otázek, a to často způsobem pro část veřejnosti nepřijatelným či 

neakceptovaným (pro část pak naopak nadšeně přijímaným), cíleně na sebe upozorňuje, 

včetně informací ze soukromého života. 

Z provedeného dokazování pak jednoznačně vyplynulo, že žalovaný (neprávně řečeno 

týdeník Reflex) se na žalobce nezaměřil samoúčelně, že sledoval a kritizoval jeho výroky a 

skutky. Ano, nečinil tak na principu vyváženosti, avšak žalovaný (týdeník Reflex) není 

veřejnoprávním médiem, nemusí vyváženě informovat o všech subjektech na politické scéně, 

nemusí být dokonce ani politicky korektní, může i volit tvrdé či ostré výrazy, pokud se opírají 

o kritizovaný skutkový základ a jsou přiměřené cílům kritiky, resp. kritizovaným 

skutečnostem, nejde-li o samoúčelné vulgarity či urážky (srov. judikaturu Evropského soudu 

pro lidská práva). Z provedeného dokazování pak i vyplynulo, že žurnalistická angažovanost  

a zaměřenost na konkrétního představitele moci rozhodně nebyla ve vztahu k žalobci 

výjimkou, naopak lze do určité míry hovořit o koncepci Reflexu, kdy terčem takto 

intenzivního zájmu žalovaného byli např. V. K., J. P., D. R. nebo třeba i současný ministr 

financí a předseda strany xxx A.B. 

Na základě provedeného dokazování však podle soudu je třeba mezi jednotlivými 

případy, kdy žalovaný užil výraz „Xxx“, rozlišovat. Pokud jde o prvopočátek spojený       s 

Reflexem č. xxx , tedy o dobu spojenou s kandidaturou žalobce na prezidenta, zde zjevně 

nejde o samoúčelné použití, nýbrž koncentrované, nenadužívané vyjádření kritiky žalobce ze 

strany žalovaného, a to vždy v konkrétních souvislostech. Sem patří případy užití výrazu dne 

7. 11. 2012 na webu www.reflex.cz ("Xxx O. z obálky nového Reflexu se stal facebookovým 

hitem"), dne xxx  na titulní straně týdeníku Reflex číslo xxx  a 

http://www.reflex.cz/


31 66C 173/2013 pokračování 
 

 

v téže vlně a kontextu ještě dne xxx  na webu www.reflex.cz ("Xxx  Xxx vs. Xxx") a dne xxx  

na webu www.reflex.cz ("T. O. sepsal novoroční projev. Přezdívku Xxx si zaslouží více než 

dřív"). 

U článku ze dne xxx z webu www.reflex.cz „Xxx: Xxx xxx xxx xxx xxx“, podle 

soudu není označení „Xxx“ projevem oprávněné kritiky, nýbrž projevem samoúčelného 

zesměšnění/ponížení žalobce patvarem jména, ještě výrazněji to pak vystupuje do popředí v 

online komentáři redaktorů Reflexu ze dne xxx . Celkem 4x zde tak žalovaný (vždy 

prostřednictvím novináře M. S.) užil výraz samoúčelně, jako prostou přezdívku, tedy mimo 

meze oprávněné kritiky. Samoúčelné užití takové přezdívky zde dle soudu nepředstavuje ani 

tak zásah do cti, jako do důstojnosti žalobce. Při vážení přednosti svobody slova a ochrany 

osobnosti zde vítězí ochrana osobnosti, kdy užití výrazu „Xxx“ je zde samoúčelným 

nadužíváním, nikoli projevem oprávněné kritiky. Koneckonců lze poukázat i na to, že sám 

autor si obecně uvědomoval neetičnost samoúčelného komolení jména a určitý osobně 

rezervovaný přístup k samotnému označení „Xxx“ zmínil i někdejší šéfredaktor týdeníku 

Reflex P. Š.. 

Ostatní případy pak výraz „Xxx“ již používají v kontextu informování o tom, že 

žalobce se proti užívání tohoto výrazu brání, potažmo k zrodu přezdívky. Konkrétně jde o 

článek ze xxx  na webu www.reflex.cz ("Xxx xxx"), ze dne xxx  na webu www.blesk.cz ("O. 

hrozí novinářům: Xxx xxx") ze dne xxx  z deníku Blesk ("Xxx xxx: Už  žádný Xxx!?"), z 

týdeníku Reflex  ze dne xxx  ("Tak trošku vulgární srážka    s O." – zde jen k vzniku 

přezdívky), ze dne 13. 10. 2013 na webu www.reflex.cz („O. a jeho povedená parta“). Takový 

odkaz či citace jsou legitimní a nesamoúčelné, resp. to bezesporu platí, pokud je o nich 

informováno přiléhavě v týdeníku Reflex či na webu www.reflex.cz. 

Užití v bulvárně zaměřeném deníku Blesk a na webu www.blesk.cz, pak sice již 

vykazuje převažující prvek samoúčelnosti, kdy nejde ani tak o varování před snahou omezit 

svobodu slova zákazy ze strany žalobce, ale spíše o snahu rozšířit přezdívku do širšího okruhu 

čtenářů, zde ale bez přetisku článků, které obálku č. xxx  doprovázely. I zde tak podle soudu 

při vážení přednosti svobody slova a ochrany osobnosti vítězí ochrana osobnosti. Pro 

rozhodnutí ve věci samé to zde nebylo však podstatné, neboť žalobce omluvu požadoval ve 

vztahu k užití na stránkách Reflexu a www.reflex.cz, promítá se to tak jen zprostředkovaně do 

nákladového výroku. 

Pokud tedy žalobce požadoval omluvu na www.reflex.cz za označení „Xxx“ v článku 

s názvem „Xxx: Xxx xxx xxx xxx xxx“ ze dne xxx a v Online komentáři redaktorů Reflexu s 

názvem „Xxx“ ze dne xxx  jako  „Xxx“.,  soud  žalobu  shledal  důvodnou  a  vyhověl  ji  

postupem   podle ustanovení § 13 odst. 1 obč. zák. 

Ve zbývajícím rozsahu požadovanou omluvu neshledal důvodnou ani  v souvislosti     

s označením „Xxx“ a žalobu tak i v tomto rozsahu postupem podle ustanovení § 13 odst. 1 

obč. zák. arg. a contrario zamítl. 

Jak je uvedeno již i výše, vzhledem k tomu, že soud vyhodnotil, že užití označení 

„Xxx“ ve vztahu k žalobci může, ale nemusí požívat ústavně právní ochranu svobody projevu 

a vzhledem k tomu, že ze strany žalovaného došlo k částečnému excesu, tak postupem podle 

ustanovení § 13 odst. 1 obč. zák. (resp. zde do budoucna přesněji podle ustanovení § 82 odst. 

1 občanského zákoníku č. 89/2012 Sb.) soud v tomto směru částečně vyhověl i uplatněnému 

zdržovacímu nároku, to však pouze ve vztahu k případům, které nebudou  projevem  

oprávněné  kritiky.  Ve  zbývajícím  rozsahu,  tj.  tam,  kde  o oprávněnou 

http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.blesk.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.blesk.cz/
http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/


32 66C 173/2013 pokračování 
 

 

kritiku půjde, soud žalobu i stran zdržovacího nároku zamítl postupem podle ustanovení § 13 

odst. 1 obč. zák. (resp. § 82 odst. 1 občanského zákoníku č. 89/2012 Sb.) arg. a contrario. 

Lze  tak  v kontextu  judikatury  Evropského  soudu  pro  lidská  práva  shrnout,  že     

v posuzované věci soud vážil střet dvou rovných, ústavně zaručených práv – práva na ochranu 

osobnosti a práva na svobodu projevu. Až na jednotlivé případy užití označení žalobce 

přezdívkou/zkomoleninou jména „Xxx“, kdy projev žalovaného vyhodnotil jako nepožívající 

ochranu svobody slova, neboť v těchto jednotlivých případech převažuje samoúčelný prvek 

ponížení, popř. zesměšnění žalobce a jde tak o zásah do jeho lidské důstojnosti, dal soud 

přednost svobodě projevu. Výraz „Xxx“ je hodnotícím soudem, který žalovaný používal v 

článcích a u karikatur vyjadřujících se kriticky o žalobci, jenž je aktivním a všeobecně 

známým politikem. Jedná se sice o výraz expresivní, nelichotivý, ale nikoliv a priori vulgární, 

přičemž fakticky lze pro něj nalézt oporu v obsahu článků, které zevrubně popisují, proč jsou 

určité žalobcovy myšlenky potenciálně společensky nebezpečné a proč je proto lze považovat 

s jistou dávkou novinářské zkratky až za pitomosti. Je rovněž podstatné, že výraz byl 

publikován zejména v týdeníku Reflex a na jeho webu www.reflex.cz, přičemž právě Reflex 

je ostrým přístupem k politikům tradičně znám, jeho novináři se často pouštějí do tvrdé 

kritiky politiků jdoucí nezřídka až na hranu ústavně chráněné svobody projevu. Žalovaný 

přitom žalobce výrazem „Xxx“ častoval zejména v období před volbami, ve kterých se 

žalobce ucházel o význačné politické pozice, tedy ve chvílích, kdy existuje největší veřejný 

zájem na tom, aby média podrobila jednání určité osoby ucházející se o veřejnou funkci 

kritice. Soud vzal v potaz také skutečnost, že sám žalobce vystupuje provokativně, propaguje 

politickou nekorektnost, často volí silná slova, sám se snaží působit kontroverzně. Všechny 

tyto faktory posuzované komplexně vedou soud k tomu, že s výjimkou výše uvedených 

jednotlivých případů užívání výrazu Xxx z druhé poloviny roku 2013 neužil žalovaný výraz 

napadaný výraz samoúčelně a je tak důvodné dát přednost svobodě projevu žalovaného před 

právem na ochranu osobnosti žalobce. Brojí-li pak žalobce proti tomu, že výraz „Xxx“ 

použitý žalovaným, se obecně uchytil, nutno připomenout, že žalobce se proti žalovanému 

začal právně bránit až rok poté, co žalovaný výraz začal používat. 

O nákladech řízení mezi účastníky soud rozhodl postupem podle ustanovení § 142 

odst. 2 o. s. ř., žalobce i žalovaný byli částečně úspěšní, proto soud rozhodl tak, že žádný        

z nich nemá právo na náhradu nákladů řízení. Žalobce sice žalobou brojil nejen proti označení 

„Xxx“ s tím, že ani zde nebyl plně úspěšný, ale i proti klaunské fotografii a tvrzením        k 

poradenství J.P., o krachu cestovky plyšáků a přetisku fotografie přítelkyně, kde úspěšný 

nebyl vůbec, avšak zcela zjevně podstata sporu ležela v otázce oprávněnosti užívání označení 

Xxx. Zde soud dal žalobci částečně za pravdu, že v některých případech jej žalovaný použil 

tak, že došlo k neoprávněnému zásahu do osobnostních práv žalobce. Soud tak žalovanému 

uložil povinnost žalobci se (v adekvátním rozsahu) omluvit (pro poskytnutí zadostiučinění v 

penězích zde soud neshledal důvod), uložil mu adekvátně i zdržovací povinnost, když aktuální 

neužívání je ovlivněno předběžným opatřením, navíc – byť jen z určité nedbalosti při 

úpravách redakčního systému – výraz Xxx žalovaný nově (dočasně po dobu několika měsíců) 

použil jako popisek ke klaunské fotografii na www.reflex.cz i přes existenci předběžného 

opatření. Formálně je sice úspěch žalovaného větší, avšak posuzováno z hlediska materiální 

spravedlnosti, kdy žalobce byl v shora popsaném smyslu v jádru sporu úspěšný, shledal soud 

za důvodné, aby si každý účastník nesl náklady sám a tedy žádnému nepříslušelo právo na 

jejich náhradu. 

O nákladech státu, představovaných částkou 24,20 Kč vyplacenou České televizi na 

náklady spojené s poskytnutím záznamu pořadu 168 hodin, soud v rozsudku opomněl 

rozhodnout, učiní tak doplňující usnesením. 

http://www.reflex.cz/
http://www.reflex.cz/


33 66C 173/2013 pokračování 
 

 

P o u č e n í: Proti tomuto rozsudku je odvolání přípustné k Vrchnímu soudu v Praze 

prostřednictvím soudu zdejšího do 15 dnů od jeho doručení. 

 

Nesplní-li povinný dobrovolně, co mu ukládá vykonatelné rozhodnutí, může se oprávněný 

domáhat výkonu rozhodnutí. 

 
 

V Praze dne 10. července 2015 

 
 

JUDr. Veronika Křesťanová, Dr., v. r. 

soudkyně 

 

 

Za správnost vyhotovení: 

J.A. 


