Přejít na podrobné vyhledávání
Přejít na podrobné vyhledávání
Přejít na podrobné vyhledávání

Umělá inteligence na Ministerstvu spravedlnosti

Ministerstvo spravedlnosti nově využívá umělou inteligenci (AI) při plnění každodenních povinností. Tento nový nástroj pomáhá úředníkům s rutinními úkoly, analyzuje data, usnadňuje tvorbu prezentací a zjednodušuje komunikaci s občany. Jedná se o umělou inteligenci Copilot Chat. Copilot Chat je chatovací nástroj AI, který je součástí licence Microsoft 365.

Nedávno Ministerstvo spravedlnosti představilo zavedení komunikační asistentky Justína. Chatbot, navržený k usnadnění orientace ve službách ministerstva, pomohl během pěti měsíců od jejího zavedení již více než 57 058 uživatelům.Ministerstvo spravedlnosti nyní pokračuje v zavádění inovativních řešení, která celkově zlepší služby veřejnosti. „Chceme, aby úřad byl efektivnější a dostupnější. Umělá inteligence snižuje administrativní zátěž, pomáhá odbavit žádosti rychleji a dává zaměstnancům více prostoru věnovat se opravdu důležitým úkolům. Tento krok je součástí dlouhodobé snahy modernizovat veřejnou správu a přiblížit ji potřebám 21. století,“ vysvětluje ministr spravedlnosti Pavel Blažek.

Bezpečnost a ochrana dat na prvním místě

 

  • Zavedená AI technologie je navržena s důrazem na bezpečnost a ochranu citlivých informací.
  • Na rozdíl od veřejně dostupných AI služeb nepoužívá otevřené internetové zdroje a pracuje výhradně s interními daty úřadu.
  • Veškeré informace jsou ukládány v uzavřeném virtuálním prostoru, ke kterému nemají přístup jiné organizace.
  • Systém splňuje standardy Evropské datové hranice (EUDB), což znamená, že veškeré služby jsou provozovány v souladu s přísnými bezpečnostními normami EU.
  • Přenos a ukládání dat jsou šifrovány a přístupová práva jsou pečlivě nastavena tak, aby byla chráněna před neoprávněným přístupem.

Využití umělé inteligence je dalším z kroků k digitalizaci a modernizaci státní správy. Využitím této technologie chce Ministerstvo spravedlnosti nejen usnadnit práci zaměstnancům, ale především zajistit občanům rychlejší a efektivnější služby.

 

Mgr. Vladimír Řepka, tiskový mluvčí Ministerstva spravedlnosti ČR

5. března 2025