Přejít na podrobné vyhledávání
Přejít na podrobné vyhledávání
Přejít na podrobné vyhledávání

Rovný přístup ke vzdělávání: Česká republika předložila Akční plán podpory účasti romských a sociálně znevýhodněných dětí na předškolním vzdělávání

Kancelář vládního zmocněnce pro zastupování České republiky před Evropským soudem pro lidská práva při Ministerstvu spravedlnosti předložila Výboru ministrů Rady Evropy Akční plán podpory účasti romských a sociálně znevýhodněných dětí na předškolním vzdělávání. Dokument vznikl v rámci výkonu rozsudku D. H. a ostatní proti České republice (č. 57325/00), v němž Evropský soud pro lidská práva v roce 2007 konstatoval porušení práva romských žáků na rovný přístup ke vzdělání.

Předškolní vzdělávání představuje jeden z nejvýznamnějších faktorů ovlivňujících vzdělávací dráhu dítěte. Včasný nástup do mateřské školy podporuje rozvoj kognitivních i sociálních dovedností, připravenost na školní docházku a pomáhá předcházet vzdělávacímu neúspěchu i segregaci. Výzkumy zároveň potvrzují, že investice do včasné péče a vzdělávání se vyplácí — podle modelu PAQ Research se českému státu za každou investovanou korunu vrátí tři až čtyři koruny, pokud dítě dochází do předškolního vzdělávání alespoň po dobu dvou let, díky lepším vzdělávacím a pracovním výsledkům a snížení budoucích sociálních výdajů.

Navzdory těmto přínosům zůstává účast romských dětí na předškolním vzdělávání dlouhodobě nižší než u celkové populace, zejména v nižších nepovinných ročnících mateřských škol. Tento stav má závažné dopady jak na samotné děti, tak pro soudržnost společnosti, a současně znamená nesoulad s mezinárodními závazky České republiky v oblasti rovného přístupu ke vzdělání.

Akční plán reaguje na rozhodnutí Výboru ministrů Rady Evropy z března 2024, který vyzval Českou republiku k předložení konkrétního plánu opatření ke zvýšení účasti romských dětí na předškolním vzdělávání. Dokument tak představuje nový pilíř výkonu rozsudku D. H. a ostatní, který dosud tuto klíčovou oblast postrádal.

Přípravu Akčního plánu koordinovala Kancelář vládního zmocněnce pro zastupování České republiky před Evropským soudem pro lidská práva ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem zdravotnictví. Návrh byl konzultován s odbornou veřejností, zástupci neziskových organizací, akademických institucí i romské komunity. V červnu 2024 uspořádala Kancelář vládního zmocněnce kulatý stůl, který identifikoval hlavní bariéry bránící romským a sociálně znevýhodněným dětem v časném nástupu a pravidelné docházce do mateřských škol.

Plán obsahuje soubor opatření zaměřených na odstranění bariér bránících účasti dětí na předškolním vzdělávání – od zlepšení informovanosti rodičů a zjednodušení zápisu, přes snížení finanční zátěže a posílení kapacit mateřských škol, až po prevenci segregace a podporu rovnoměrného rozdělení dětí mezi mateřské školy. Plán se zároveň věnuje podpoře pozic propojujících mateřské školy a terénní práci s rodinami, jejichž role bude dále rozvíjena v návaznosti na závěry odborné debaty.

Akční plán je v souladu se Strategií vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ i Strategií rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030. Implementace opatření proběhne v letech 2026–2027 pod koordinací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s dalšími resorty a partnery.

Plné znění Akčního plánu podpory účasti romských a sociálně znevýhodněných dětí na předškolním vzdělávání je dostupné zde.

 

Kancelář vládního zmocněnce
Praha, 3. prosince 2025