Fáze finančních potíží - od tísně po úpadek


Pochopení jednotlivých stádií krize je klíčem k včasnému a efektivnímu řešení situace. Jak ale poznat, v jaké fázi finančních potíží se vaše firma nachází? Jde jen o krátkodobou krizi, nebo se už jedná o hrozící úpadek? A jak v jednotlivých fázích postupovat? Připravili jsme pro vás krátký přehled.

1. Fáze - Finanční tíseň

Toto je počáteční, často ještě neformální stadium, kdy firma začíná pociťovat problémy, ale navenek může stále působit zdravě. Ještě není v úpadku, ale objevují se první varovné signály:

  • Zhoršení cash-flow, občasné potíže s úhradou faktur v termínu
  • Pokles ziskovosti nebo rostoucí ztráta
  • Nutnost prodlužovat úvěrové linky nebo žádat o odklady splátek
  • Ztráta klíčových zákazníků nebo zakázek
  • Zvyšující se závislost na externím financování

Možnosti řešení

V této fázi má dlužník nejvíce kontroly a nejširší možnosti. Řešení jsou převážně neformální a diskrétní.

Interní restrukturalizace

Snížení nákladů, optimalizace procesů, změny v managementu.

Neformální jednání s věřiteli

Dohody o odkladu splátek (tzv. standstill), refinancování.

Vstup investora

Nalezení strategického nebo finančního partnera.

Preventivní restrukturalizace

Zákonem upravený, ale stále neveřejný a flexibilní proces pro odvrácení úpadku.

2. Fáze - Hrozící úpadek

Jde o stav definovaný insolvenčním zákonem. Firma ještě není v úpadku, ale lze důvodně předpokládat, že v blízké budoucnosti nebude schopna plnit podstatnou část svých závazků. Je to poslední varování před pádem do formální insolvence:

  • Problémy z první fáze se prohloubily a staly se systémovými
  • Je zřejmé, že bez zásadního zásahu firma nebude schopna dostát svým budoucím závazkům
  • Věřitelé začínají být nervózní, hrozí první žaloby
  • Firma aktivně hledá záchranné řešení, protože si je vědoma blížící se platební neschopnosti

Možnosti řešení

Okno pro neformální řešení se rychle zavírá. Je nutné jednat rychle a strukturovaně.

Preventivní restrukturalizace

Stále klíčový a nejvhodnější nástroj pro tuto fázi.

Dobrovolné podání insolvenčního návrhu

Dlužník může sám aktivně vstoupit do insolvenčního řízení a navrhnout sanační řešení.

Předbalená reorganizace

Intenzivní příprava reorganizačního plánu s klíčovými věřiteli ještě před podáním insolvenčního návrhu.

3. Fáze - Úpadek (Insolvence)

Úpadek je přesně definovaný právní stav. Podnikatel se v něm nachází, pokud je v platební neschopnosti (má více věřitelů, peněžité závazky více než 30 dnů po splatnosti a není schopen je plnit) nebo je předlužen (souhrn závazků převyšuje hodnotu majetku).

  • Zastavení plateb většině věřitelů
  • Závazky jsou masivně po splatnosti (více než 3 měsíce)
  • Exekuce a výkony rozhodnutí nevedou k uspokojení pohledávek
  • Záporný vlastní kapitál v rozvaze (při předlužení)

Možnosti řešení

Jediným řešením je formální insolvenční řízení vedené soudem. Dlužník ztrácí podstatnou část kontroly.

Předbalená reorganizace

Intenzivní příprava reorganizačního plánu s klíčovými věřiteli ještě před podáním insolvenčního návrhu.

Reorganizace

Sanační (ozdravné) řešení, při kterém je zachován provoz podniku a věřitelé jsou postupně uspokojováni podle plánu. Je možná jen u větších podniků nebo se souhlasem věřitelů.

Konkurs

Likvidační řešení, kdy je veškerý majetek firmy rozprodán insolvenčním správcem a z výtěžku jsou uspokojeni věřitelé. Podnik zaniká.

Klíčové rozdíly a časová osa řešení

Kritérium

Finanční tíseň

Hrozící úpadek

Úpadek

Právní definice

Není zákonem definována. Jde o ekonomický stav.
Zákonem definovaný stav, kdy se úpadek dá důvodně očekávat.
Zákonem definovaný stav (platební neschopnost nebo předlužení).

Stav firmy

Firma ještě funguje, plní závazky (i když s potížemi).
Firma ještě plní, ale je zřejmé, že brzy přestane.
Firma již není schopna plnit své závazky.

Kdo jedná

Primárně dlužník (management, majitelé).
Dlužník (proaktivně), případně věřitelé začínají zvažovat kroky.
Insolvenční soud a insolvenční správce, který přebírá kontrolu.

Hlavní cíl

Stabilizace a odvrácení krize.
Záchrana firmy před formální insolvencí.
Spravedlivé uspokojení věřitelů (záchranou nebo likvidací).

Typická řešení

Interní změny, jednání s bankou, preventivní restrukturalizace.
Preventivní restrukturalizace, příprava na reorganizaci.
Reorganizace nebo konkurs.

Míra kontroly dlužníka

Vysoká.
Střední (stále iniciátor řešení).
Nízká až žádná (v konkursu).

Máte otázky? Podívejte se do poradny

  • Odpovědi na nejčastější otázky
  • Vysvětlení hlavních pojmů a procesů
  • Vysvětlení varovných signálů a rozpoznání krize